Label: Mascot rec

Label: Mascot rec

2020-05-29 07:00:00 • min lezen

Rock
8

Vandenberg – 2020

De meestergitarist van Nederland Ad VandenBerg kent in zijn leven roerige tijden. Het is al heel wat jaren geleden dat hij maatjes van VandenBerg dag zei en vertrok naar Whitesnake. Met Steven Vai, Rudy Sarzo en David Coverdale aan zijn zij scoorde hij grote wereld hits. Wanneer hij een lullig ongelukje kreeg, bleek dit zoveel invloed te zijn op zijn gitaarspel dat hij zijn job bij Whitesnake niet meer kon voltooien. Toch weet de man na jaren weet terug te keren. Een reunie lijkt niet te lukken, maar een vernieuwde versie met jonge muzikanten past. VandenBerg Moonkings was een leuk begin maar Ad vernam dat het deze samenstelling niet werd.

Wanneer Ad zijn VandenBerg weer nieuw leven in wil blazen neemt hij contact op met voormalig  Rainbow zanger Ronnie Romero. De man uit Chili. Zijn Whitesnake  maatjes Rudy Sarzo en drummer Brian Tichy schuiven aan als gastmuzikant. Met Koen Herfst (Doro, Bobby Kimball) en Randy van der Elsen (TANK) weet hij een vaste samenstelling van de nieuwe VandenBerg te maken.

Het album begint sterk met een vertrouwd stevig rockgeluid van ‘Shadows of the Night’. En Romero is een prima keus als het gaat om de volle rockstem. Het klinkt allemaal stukken volwassener dan Moonkings (al was daar ook niks mis mee).  Met het nummer ‘Freight Train’ grijpt hij even terug naar de Whitesnake periode in de sound, om vervolgens bombastisch te keer te gaan in ‘Hell of High Water’. Met titels als ‘Ride Like The Wind’, ‘Shout’ en het weer Whitesnake achtige ‘Shitstorm’ is het allemaal wat voor de hand liggend, maar de songs zijn zo goed dat David Coverdale dit zo als Whitesnake zou willen presenteren. Behalve de classic ‘Burning Heart’.

Laten we eerlijk zijn dat dit de doorbraak van de man en zijn band in de jaren 80 was. De classic en om dit telkens weer uit de kast te pakken om de band van toen te willen vergeten is te gemakkelijk. Dan is de nieuwe single SkyFall voldoende om dit album af te ronden. Dit heeft Ad niet nodig en wees trots op dit album net als wat er toen is gemaakt. Vol overtuiging er voor gaan!

Rock