2014-02-23 07:00:00 • 11 min lezen

VandenBerg Moonkings - Moonkings

VandenBerg Moonkings - Moonkings Label: Mascot/PIAS Eindoordeel: 8

Het heeft een poos op zich laten wachten, maar VandenBerg komt nu weer met een nieuwe rockband. Adje staat voor velen als een van de beste gitaristen van Nederland. Terecht, zijn succes haalde hij met VandenBerg. ”Burning Heart” werd een klassieker en David Coverdale introduceerde Ad in Whitesnake. Met de clip “Here I Go Again” kreeg Ad een gezicht dat over de hele wereld ging. De tour met Whitesnake werd een van de meest succesvolle tours voor Whitesnake. Samen met ex Dio/ nu Def Leppard’s Vivian Campbel, Steve Vai, Tommy Alderidge en Rudy Sarzo had David Coverdale de top van de rockmuzikanten om zich heen. Het album Slip Of The Tongue zou het kassucces voor Ad moeten worden. Maar door een ongeluk moest hij de liveshows met Whitesnake opgeven. Gelukkig bleef het contact met Coverdale goed en dat komt met dit album goed van pas.

Na Manic Eden en als producer bij “Starmaker” (voorloper van Idols), ligt er nu een nieuw rockalbum van VandenBerg op tafel. Op het album staat Whitesnake’s “Sailing Ships” met David Coverdale. Zo zullen deuren open gaan die nodig zijn om zijn nieuwe band voor te stellen. Zijn band bestaat uit jonge muzikanten. Jan Jovink speelde met zijn band als supportact voor Whitesnake. Ad herinnerde dit. De wijze van zingen is gelijk aan Coverdale waardoor het in het rockplaatje van VandenBerg past.

Het albums is een heerlijk rock album dat hier en daar typische VandenBerg kenmerken heeft. “Out Of Reach” en “Breathing” kennen het bekende akoestische gitaar intro’s dat Ad regelmatig in zijn carrière gebruikt. Het “Lust And Lies”, “Steal Away” zijn een uptempo rock nummers die zo op een Whitesnake album kan. Juist hier hoor je vergelijkingen erg goed. Terwijl het “Close To You” al snel op het nummer “Still in the Night” lijkt spat de energie er af. Het album past dan ook meer in de tijd van de glorie tijd dat Ad zich bij Whitesnake speelde. De classic melodieuze rock van de jaren negentig viert hier hoogtij. Het is prachtig dat Ad weer aansluit bij de rockscene, al is speelt hier ook iets van heimwee. Het zou niet misstaan dat er op deze hoes Whitesnake stond, welke bezetting dan ook. Deze Moonkings nummers liggen wel heel dicht bij Whitesnake, zeker wanneer de zanger de kunst afkijkt van Coverdale. Al is het wel een lekker rock album.