2015-03-28 07:00:00 • 6 min lezen

VanHalen - Tokyo Dome In Concert

VanHalen – Live Tokyo Dome In Concert Label: Warner Eindoordeel: 8

Het heeft even geduurd maar nu is hij er eindelijk toch. Een officieel live album van VanHalen met David Lee Roth als zanger. De Amerikaanse rockers zijn al jaren lang een sensatie als het gaat om de live shows. Naast de uitgewerkte show elementen kent het een mix van kwaliteit en entertainment dat je nergens anders tegen komt.

De ver-Amerikaanse Nederlanders Eddie en Alex van Halen begonnen hun band half jaren 70 met Michael Anthony op bas en een energieke langharige verhalen verteller David Lee Roth. Wanneer KISS bassist Gene Simmons hun demo produceerde, ging hij op zoek naar een label. Het debuut album werd een klassieker in de rock. De kwaliteit van de vingervlugge Eddie op gitaar bracht een nieuwe manier van gitaar spelen. De finger tapping, het aanslaan van de noten op de hals van de gitaar, komt in het “Eruption” tot leven.

VanHalen kent hun glorietijd met het album “1984” met het nummer Jump. Daarna verlaat Roth de band en wordt Sammy Hager de opvolger. Men scoorde hits en maakte met hem wel een live album “Right Here, Right Now”. De solo carriere van Roth begon succesvol maar kwam ook in verval terecht. Wanneer Hager de band verlaat en Extreme zanger Gary Cherone het niet kon waarmaken werd de ruzie met Roth weer bijgelegd. Al is Anthony inmiddels met Hagar vertrokken en vormen ze naast Sammy Hager solo de band Chickenfoot. Toepasselijk noemen ze het album “A Different Kind Of Thruth” en het aloude VanHalen feest kan weer beginnen.

“Tokyo Dome In Concert” is een registratie van deze tour dat in 2012-2013 werd uitgevoerd. De kwaliteit van Eddie zijn gitaarspel is nog steeds optimaal. Het concert begint met een mini solo dat gevolgd wordt door het “Unchained” waarmee men altijd begint. De klassiekers Running With The Devil, I’m The One en “She’s the Woman” komen al vroeg in de set voorbij. “Every Body Wants Some” staat inclusief de Roth gebabbel op de plaat. Zijn wijze van entertainment om het publiek er bij betrekken en aan te spreken met de meest gekke verhalen is soms belangrijker dan de zangkwaliteiten van Roth live. Het album kent de covers “Pretty Woman” (Roy Orbison) en “You Really Got Me” (The Kinks) maar ook songs van het nieuwe album waaronder “Tattoo” en “Chinatown”. Maar het gaat hier voornamelijk om het sentiment. De herkenning van weleer, dat gepaard gaat met de geweldige gitaarpartijen van een van de beste gitaristen van de wereld. Hot For Teacher, Panama, I’ll Wait, en Ice Cream Man mogen niet ontbreken, net als het Eruption dat iedere solo gitarist ooit eens een poging doet om te spelen. Het feest kan alleen maar eindigen met de wereld beroemde “Ain’t Talking ‘Bout Love” en “Jump”. Dit is een album dat iedere rocker luidkeels mee brult in de auto en dan bedoel ik ook van het eerste tot het laatste nummer. Samen met David Lee Roth zit je altijd in de juiste toonsoort.

Dit album is verkrijgbaar op dubbel cd en kent een deluxe uitvoering met hierbij het debuut album (VanHalen en “1984” aan toegevoegd. Tevens als 6 delig vinylbox