2014-12-26 07:00:00 • 9 min lezen

Various Artists – Dutch Steel (80’s Metal From The Netherlands)

Label: Tone Float / Bertus

Eindoordeel: 8/10

Obscuur

Qua metal zal Nederland internationaal toch altijd iets meer faam genieten in de gothic-stroom dan als het gaat om de reguliere metal. Aardschok-journalist Robert Haagsma tracht met deze compilatie dat beeld iets bij te schaven en richt zich daarbij op de jaren ’80; de tijd dat de New Wave Of British Heavy Metal de wereld veroverde. Puttend uit talloze demo-opnames en singles van jonge Nederlandse bands uit die tijd is ‘Dutch Steel’ met name een ode aan de underground. Je zult hier dus ook tevergeefs zoeken naar namen als Vengeance en Vandenberg die internationaal destijds wel doorbraken.

Typisch

Het mooie aan deze compilatie is dat ze doet denken aan een fenomeen uit het begin van de jaren ’80, namelijk het zogeheten “tape trading”. Via advertenties in bladen als Aardschok maakten mensen contact met elkaar en ontstond er een soort van  briefwisseling (maar dan via cassettebandjes) via welke men de eigen favoriete nieuwe muzikale releases zette en deelde met mede-liefhebbers. Een soort van analoge voorloper van Spotify waardoor je verse muziek kon ontdekken; het liefst zo obscuur mogelijk. En obscuur zijn de bands op deze releases zondermeer, terwijl het geluid van de muziek juist heel bekend in de oren klinkt. Met een beetje fantasie heb je het idee te luisteren naar missende opnames van bands als (met name) Judas Priest en (in iets mindere mate) Motörhead en Saxon.  Het is dat in opzicht ook niet zo heel gek dat deze bands nooit doorgebroken zijn indertijd. Daarvoor mist het allemaal net iets te veel originaliteit alhoewel er met de composities zelf en de uitvoering daarvan werkelijk waar niets mis is.

Aanvulling

Deze compilatie is dan ook met name bedoeld voor zij die de NWOBHM een warm hart toedragen en die genieten van het geluid van stevige reverb in hun drums en lekker veel galm op de zang. Hulde aan Haagsma derhalve voor het beschikbaar maken van deze muziek voor een breder publiek. Als document is dit een belangrijk stukje geschiedschrijving van een tijd dat bands als Toontje Lager, Doe Maar en Het Goede Doel de meest bekende exponenten van de Nederlandse muziek waren. Maar in de garages en in de kleine kroegen was er dus wel degelijk een metal-stroming aan de gang. Groot is ze nooit geworden hier en misschien is dat ook wel omdat we als volkje altijd meer de neiging hadden om naar het buitenland te kijken in plaats van wat er zich recht onder onze neuzen afspeelde. ‘Dutch Steel’ is voor de metal-fan een prima gelegenheid om, veertig jaar na dato, dat onrecht alsnog te rechten.

Eindoordeel: 8/10