2016-05-19 07:00:00 • 11 min lezen

Vega - Who We Are

Vega – Who We Are

Label: Frontiers

Eindoordeel: 9/10

Vier keer is scheepsrecht

Het siert het Frontiers label dat ze er een old skool mentaliteit op na houden als het gaat om het hebben van een kweekvijver voor talent. Niet veel platenmaatschappijen gunnen hun acts een vierde album als de eerste drie in commercieel en artistiek opzicht niet veel deden, maar gelukkig voor de mannen van Vega werd de opdracht voor hun vierde werk desondanks gecommissioneerd door de Frontiers-directie en dat blijkt een gouden zet te zijn geweest. Waar op voorgaande platen de middelmatigheid nog wel eens gretig wilde huishouden laten de Britten op ‘Who We Are’ hun ware kleuren zien. En met succes! Al vanaf de über-catchy opener ‘Explode’ staan alle stukken in positie en kan de liefhebber van de betere melodische rock zijn of haar hart ophalen. Dit is all killer and no filler en met gemak één van de betere releases dit jaar binnen het genre.

Op dreef

‘Every Little Monster’ is een kanjer van een hit en zou het nog wel eens prima in de hitlijsten kunnen gaan doen. Het heeft een chorus dat je meteen pakt en een drive die zelfs je grootmoeder nog achter de rollator vandaan zou krijgen (blijf wel bij d’r in dat geval!). Liefhebbers van de betere powerballad kunnen de aanstekers te voorschijn halen bij ‘Nothing Is Forever’ en hun Top Gun-jeugd weer helemaal herbeleven inclusief het bijbehorende sentiment. Jammer dat de dos van toen niet meer is wat het ooit was, maar je weet hoe die dingen gaan: hair today, gone tomorrow. Gelukkig verwelken muziek en emotie niet. En terwijl wij nog mijmerend het lot van ons haar overdenken gaan de krakers hier ondertussen gewoon door en het heeft vrijwel geen zin om ze allemaal te noemen want dan komt de hele tracklist in deze recensie te staan. ‘For Our Sins’, ‘Ignite’, ‘White Flag’, God, wat zijn ze 80’s verantwoord en wat klinken ze toch lekker (bekend). En met een grootse afsluiter als ‘Hurt So Bad’ in the pocket staat niets meer een trip naar melodic rock Valhalla in de weg.Of een rondje op repeat.

Wanneer het samenkomt

Er zijn albums waarop het voor een band ineens allemaal samen komt. Voor Vega is dat met dit ‘Who We Are’ het geval. Alles klopt aan deze plaat: de warme productie, de koortjes, het spel, de zang en, vooral, de ronduit aanstekelijke melodieën. Het is daarom niet zo heel erg moeilijk om je hart aan dit werk te verliezen als je toch al een AOR-junk was. Maar ook mensen die houden van melodische rock in de bredere zin zullen smullen van wat Vega hen hier voorschotelt. Natuurlijk, natuurlijk, het is allemaal niet origineel. Maar het is wel goed. En dat is in deze de maatstaf die we hanteren. Uw recensent was zelf maar matig te spreken over de voorganger, ‘Stereo Messiah’, maar zelfs hij moet toegeven dat dit nieuwste album toch wel van een hele andere orde is. Dit is eredivisiewerk. Plain and simple. Er staat me dus verder niets in de weg om dit album van ganser harte aan te bevelen en de band te complimenteren met een uitzonderlijke prestatie. Het is ze gelukt om mij te laten voelen alsof ik nog haar had. Weelderig haar. Vol met haarlak. Als in een explosie.

En om dat te kunnen bewerkstelligen moet je echt wel van erg goede huize komen.

Hulde mannen!

Eindoordeel: 9/10