2014-11-26 07:00:00 • 5 min lezen

Vein feat. Dave Liebman – Jazz Talks

label: Unit Records Eindoordeel: 8 “Jazz talks” is het tweede album dat de Zwitserse band Vein met Dave Liebman uitbrengt.  Dit trio valt op. Wat maakt hen zo bijzonder? Hun muzikale kwaliteiten en techniek zijn onbetwistbaar, maar dat is niet zo uitzonderlijk. Creativiteit is minimaal noodzakelijk om tegenwoordig mee te tellen. Al in een vrij vroeg stadium kwamen de gebroeders Michael (piano) en Florian (drums) Arbenz er samen met Thomas Lähns (bassist) achter dat er iets meer nodig was dan een technisch goed spelend trio, en dat hield dus meer in dan het perfect spelen van standards en eigen composities. Dat extra’s werd gevonden in de samenwerking met jazz grootheden, zoals in eerste instantie saxofonist Greg Osby. De afgelopen jaren is sprake van een zeer succesvolle coöperatie met Dave Liebman, zelf groot geworden door samenwerkingsverbanden met giganten zoals Miles Davis (op het legendarische album “On the Corner”). De cd ”Jazz Talks” bevat dertien stukken. Een aantal daarvan betreft standards, die door de uitvoering – en hierin is de hand van de grote meester te herkennen - eigenlijk weinig standaard zijn. “All the Things You Are”, “Autumn Leaves”, “You and the Night and the Music” en “April in Paris” klinken verrassend modern. “Negative Space”, een song van Dave Liebman uit 2008 valt op door het schitterende pianospel van Michael Arbenz, net als in het nummers “Black Tortoise”, een compositie van de pianist zelf. Laatstgenoemde is een getalenteerd componist en bewijst dat op dit album met vijf zeer boeiende en technisch hoogstaande composities. Opvallend zijn de drie “Small Talks”, duetjes met Dave Liebman en steeds aan van de drie andere musici; de improvisaties, duren circa anderhalve minuut en geven een duidelijk beeld van het potentieel aan creativiteit en technisch vernuft van deze band.  De cd is een aanrader en wie meer wil horen van de heren kan ze een dezer dagen wel ergens in Nederland bewonderen.