2016-05-05 07:00:00 • 12 min lezen

Venice - Brunch Buffet

Label : Lennon Records / PIAS Eindoordeel : 7,5

Venice is wereldberoemd in Nederland en Amerika. Sinds Jan Douwe Kroeske in 2002 deze band ontdekte en enkele fantastische akoestische sets op de plaat zette in de 2-Meter Sessies heeft Nederland Venice omarmd.

De vier neven Lennon De Amerikaanse Westcoast band is eigenlijk een familieaangelegenheid want de tweeling Matt & Michael Lennon zijn ook neven van de tweeling Pat en Kipp Lennon. De vier heren zijn beroemd vanwege de folk-achtige muziekstijl die ze produceren waarbij de stijl en invloed van CSN&Y en The Eagles onmiskenbaar aanwezig zijn. In 1990 bracht het viertal al hun titelloze album uit maar sinds de 2 Meter Sessies is elk album In Nederland een succes en zijn de tours nagenoeg uitverkocht. What Summer Brings uit 2013 was het laatste album dat de band uitbracht en nu is daar Brunch Buffert – Tasty Covers; een album vol met covers van bands en muzikanten die bijgedragen hebben tot de sound van dit viertal.

Over (persoonlijke) smaak valt niet te twisten Het gevaar bij een album vol covers is natuurlijk wat het publiek ervan vind want over persoonlijke smaak valt immers niet te twisten. Vooral bij bekende nummers ligt het gevaar op de loer dat de gecoverde versie kracht verliest. Aan de andere kant kan de nieuwe versie een origineel ook weer versterken. Brunch Buffet is een weerzien van klassiekers als ‘She’s Always A Woman’ van Billy Joel tot, met alle respect, een wat onbekender nummer als ‘I Don’t Know Why’ van Shawn Colvin. De versie van Venice van de Joel-klassieker is zo’n voorbeeld waarbij het origineel niet geëvenaard wordt. Ook ‘Everybody’s Changing’ van Keane is wat flauwtjes.

Beroemd om de vierstemmigheid Verrassend en smaakvol is hun interpretatie van Steely Dan’s ‘Home At Last’. Vooral de vierstemmige zangpartijen, één van de belangrijkste handelsmerken van Venice, komen hier geheel tot hun recht. Ook ‘Had I Known You Better Then’ van Hall & Oates wordt in een aangename versie neergezet. Overigens geeft Michael Lennon aan dat het niet alleen klassiekers zijn die gecoverd worden maar ook meer recent werk. Naast het nummer van Keane is die andere sprekende titel ‘Thinking Out Loud’ van Ed Sheeran die in de meerstemmige versie ook geslaagd is. Diezelfde Lennon geeft aan dat de keuze van deze twaalf nummers lang niet alle favoriete songs zijn. Tijdens het samenstellen van de nummers voor Brunch Buffet beseften de vier neven al snel dat er altijd twijfel zou blijven bestaand waarom deze songs wel en anderen niet zijn opgenomen.

Eindoordeel Als we de heren Lennon mogen geloven komt er vast nog wel een “tasty covers” part 2. Op zich niet vreemd want met hun muziekstijl ligt er nog een vracht aan nummers klaar om op hun eigen wijze te interpreteren. Al met al een prima album met die typische Westcoast sound, al blijft ieders persoonlijke mening of een cover wel of niet geslaagd is bestaan. Voordat er een vervolg komt ben ik vooral benieuwd naar eigen, nieuw materiaal. Veel luisterplezier.