2016-05-24 07:00:00 • 9 min lezen

Virgin Steele – The House Of Atreus (Act I & Act II) (2016 Reissue)

Label: SPV/Steamhammer

Eindoordeel: 8,5/10

Patent op omvang

Acts als Dream Theater, Coheed & Cambria, Ayreon en Avantasia denken weliswaar het patent te hebben op lijvige conceptalbums, maar als er eentje met de hoofdprijs naar huis gaat dan is het wel het Amerikaanse Virgin Steele. Geschoeid op een leest van Judas Priest, Crimson Glory en (oude) Symphony X bracht de band in de periode 1999 – 2001 het imposante tweeluik ‘The House Of Atreus’ uit dat uitgesmeerd was over een totale lengte van drie CD’s met als extraatje nog de ‘Magick Fire Music’ EP waarop een aantal alternatieve versies (en één onuitgebracht nummer) stonden die eveneens binnen het gedachtegoed van het hoofdalbum vielen. Nu de mannen hun leren hesjes weer uit de kast hebben gehaald om dit opus in z’n geheel op de planken te brengen, was de tijd natuurlijk daar voor een reissue en die ligt er nu in al z’n imposante glorie. Beide albums plus de EP, het hele verhaal dus, maar zonder eventuele extra’s, al was daar nog wel ruimte voor geweest. Fans die dit allemaal back in the day hadden gekocht kunnen dus opgelucht adem halen en hun zuurverdiende zakcentjes opsparen voor een concertticket.

Topzware materie

Wat te zeggen? Natuurlijk klinkt het heden ten dage een beetje gedateerd en met name de productie heeft een wat blikkerige kwaliteit die in schril contrast staat met het meer vette geluid dat veel van de hedendaagse metal met zich meedraagt. Het wemelt ook van de preludes, interludes en postludes zoals de norm lijkt te zijn bij dit soort albums. Daaromheen staat echter kwalitatief uitstekende muziek en het valt Virgin Steele te prijzen dat men zich staande houdt te midden van een concept dat werkelijk topzwaar is. William Blake’s ‘The Marriage Of Heaven & Hell’ hadden ze immers kort voor het verschijnen van dit tweeluik al getackled (ook verspreid over twee albums overigens) en om er dan maar meteen een Griekse tragedie die zich afspeelt vlak na de slag om Troje achteraan te plakken....ja, dan heb je wel ballen als kokosnoten zeg maar. Muzikaal is dit embryonische powermetal van bijzonder hoog niveau en zonder het hyperactieve karakter dat niet veel later het kenmerk van het genre zou gaan worden. En al is de drie uur en vijftien minuten (!!) dat het geheel duurt nogal een aanslag op tijd en geduld, het valt de mannen te prijzen dat, ook in z’n complete vorm, ‘The House Of Atreus’ vrijwel nergens inkakt of verveelt. Nee, daar kunnen ze bij Dream Theater wat dat betreft nog wat van leren.

Uitstekend geheel

Platenlabel SPV/Steamhammer heeft ook z’n uiterste best gedaan als het gaat om de verpakking en net als de voorgaande heruitgaves van de band hebben de albums een extra boost gekregen door het remasteren. Dit alles maakt het een aantrekkelijk pakketje voor de niet-ingewijden die voor een schappelijk prijs nu het geheel in bezit kunnen krijgen. Misschien zorgt het ook voor een herwaardering van het werk van de band, want binnen het metalgenre hebben de mannen van Virgin Steele (net als bijvoorbeeld Manowar) nogal een imagoprobleem dat hun kwaliteiten als muzikanten ietwat overschaduwd. ‘The House Of Atreus’ laat horen hoe onterecht dat is en is daarmee een prima voorbeeld van een wat “vergeten album”. Ondanks dat het indertijd best lovende recensies kreeg van de vakbladen zul je deze plaat niet aantreffen in veel favorietenlijstjes. En al behoort deze saga niet in het rijtje klassiekers ‘Operation: Mindcrime’, ‘Awaken The Guardian’ of ‘Transcendence’, een eervolle vermelding is wel degelijk op z’n plaats. Hopelijk zorgt deze complete heruitgave, vijftien jaar na dato, alsnog voor die rehabilitatie.

Eindoordeel: 8,5/10