Nieuw album voor Brits duo Virginia Wing

2018-07-15 07:00:00 • 2 min lezen

Alternative / Avant garde / Electronic / Indie / Pop
7

Virginia Wing - Ecstatic Arrow

Het uit Manchester afkomstige Virginia Wing is terug met hun derde album Ecstatic Arrow. Alice Merida Richards and Sam proberen ook op dit nieuwste album wel buiten de muzikaal geplaveide paden te begeven.

Label : Fire Records

Zwitserland
Inmiddels is het trio gereduceerd tot een duo. Daar waar het vorige album Tomorrow’s Gift niet echt succesvol was en klonk als een wat gehaast gemaakte productie, zo veel tijd en energie is er in dit nieuwe album gestoken. Ze trokken naar Zwitserland om hernieuwde inspiratie op te doen. Die vonden ze in het ouderlijke huis van vriend Misha Hering en het resultaat is dan ook verrassend al ligt ook op dit nieuwe album de nadruk op de synths. Ecstatic Arrow brengt ons een mix van synthmuziek waarbij we uiteraard de invloeden van de jaren ’80 niet kunnen ontkennen.

Altsax
Opener ‘Be Released’ geeft meteen de ietwat nieuwe richting aan band; leunend op synths met herkenbare elementen uit de jaren ’80 brengen Alice en Sam ons een gevarieerd palet van tien nummers. Bij ‘The Second Shift’ horen we de vertrouwde altsax klanken van Christopher Duffin waarmee dit ietwat lome nummer een aangename jazzy en wat oosters klinkende ‘vibe’ meekrijgt. Toch pakt het duo ook wel terug naar de wat industriële sound waarbij de synths soms wat klinisch kunnen klinken zoals het uptempo ‘Glorious Idea’. Wat vervolgens dan wel weer knap is dat de dat minimalistische ook om kunnen zetten in een andere gevoelsmodus zoals bij ‘Relativity’. Verder is een nummer als ‘For Every Window There’s A Curtain’ meer dan de moeite waard en horen we bij ‘Eight Hours Don’t Make A Day’ zoveel invloeden dat het lastig is om het te duiden. Met ‘The Femalie Genius’ en ‘A Sister’ durven ze zelfs het thema van ongelijkheid tussen man en vrouw aan te raken.

Het mooie is dat de band binnen een bepaald spectrum toch de nodige variaties laat horen en waarbij de stem van Alice Merida Richards ook diverse gedaantes aanneemt; van koel tot warm. Verder weet Virginia Wing het industriële karakter prima te combineren met een wat meer warme sound. Al met al een meer dan geslaagd album dat absoluut toegankelijker is dan het vorige album. Waarschijnlijk heeft het duo de juiste richting gevonden.