Virginia Wing - Private Life

Label : Fire Records

2021-02-17 07:00:00 • 3 min lezen

Alternative / Electronic / Pop
8

Virginia Wing - Private Life

Op het nieuwe album trekt Virginia Wing hun creatieve lijn door; sterker nog, dit is muzikaal waarschijnlijk het meest gewaagde album tot nu toe. De elektronica vormt nog steeds de basis en de vergelijking met de Avant-Garde stijl uit de jaren ’80 ligt op de loer, maar Private Life is een pakkende creatie van dit trio waarbij de nummers vorm krijgen door de soms wat onconventionele structuur.

Blazers
Meest aansprekende kenmerk van deze nieuwe plaat is dat het trio uit Manchester hun eigen creativiteit de vrije loop heeft gelaten. Dit resulteert in onconventionele melodielijnen, veel samples, het gebruik van drummachines en de praatzang of “spoken Lyric” van frontvrouw Alice Merida Richards die als rode draad door dit nieuwe album loopt. Eindresultaat is dat de sound nog steeds een forse elektronische basis heeft maar zo nu en dan worden we ineens verrast door het geluid van koperwerk zoals bij ’99 North.  De van een stevige beat voorziene opener ‘I’m Holding Our For Something’ klinkt vertrouwd en neemt ons mee naar de jaren ’90. Daarna nemen ze een nieuwe muzikale afslag met ‘Moon Turn Tides’; volop blazerswerk en breaks in steeds veranderende melodielijnen die uiteindelijk eindigen in een soort kakafonie van geluiden zorgen voor het gevoel dat Viriginia Wing weer aangenaam buiten de lijntjes kleurt.

Experimenteel karakter
Nummers als ‘Soft Fruit’ en ‘St. Francis Fountain’ worden gekenmerkt in een sterke melodielijn die versierd wordt door allerlei elektronische decoraties en die mooie stem van Alice. Daarentegen zijn nummers als ’99 North’ en ‘Half Mourning’ hebben een behoorlijk experimenteel karakter en doet de stem van Alice denken aan die van Laurie Anderson. ‘Return To View’ is erg diffuus en hier wordt de gehele tekst weer gesproken terwijl ‘OBW Saints’ een vloeiender nummer is met een verrassende sax als blikvanger. Voordat we bij de Barokpop-achtige afsluiter komen is daar nog de instrumentale titelsong of soundscape van nog geen twee minuten. Die afsluiter, ‘I Know About These Things’, zou je zo maar het gevoel kunnen geven dat je jezelf in een gebedshuis waant……..

Private Life bewijst dat de band uit Machester zich blijft ontwikkelen en nog altijd op zoek is naar nieuwe uitdagingen en misschien wel hun identiteit. De nummers drijven op complexe structuren en worden vormgegeven door de elektronische sound én de stem van zangeres Alice. Waarschijnlijk hun beste plaat tot op heden. Veel luisterplezier.

Alternative / Electronic / Pop