Samenwerkingsverband Virginia Wing & XAM Duo vol met experimentele soundscapes

2017-12-11 07:00:00 • 2 min lezen

Alternative / Electronic / Instrumentaal
6,5

Virginia Wing & XAM Duo - Tomorrow's Gift

Virginia Wing is een experimentele popband die sinds 2012 bij elkaar is. De band begon als trio maar na het vertrek van drummer Sebastian Truskolaski ging het duo verder en koos voor een nog duidelijkere elektronische richting. Voor dit nieuwe album Tomorrow’s Gift zocht men de samenwerking met het elektronische popduo XAM Duo waardoor de nadruk nog verder op het experimentele kwam te liggen. In een tijdsbestek van amper 48 uur werd de basis gelegd voor die speciale samenwerkingsverband.

Label : Fire Records /Konkurrent

Een track van ruim 20 minuten!
Je moet het maar durven, een opener van een kleine 20 minuten. Iets wat niet meer van deze tijd is en waarmee de band zijn nek uitsteekt. ‘Birch Polygon’ heet het stuk en heeft als fundament, hoe kan het ook anders, weidse soundscapes die volledig op elektronica zijn gestoeld. Hierover heen is dan de stem van Alice Merida Richards te horen die flarden van zinnen en woorden uitspreekt en soms zingt. De basis wordt gaandeweg opgesierd met een saxofoon en het geheel zorgt er voor dat je soms wat gedesoriënteerd raakt. Vervolgens is daar ‘Yesterday’s Guest’, dat een gedempte beat kent en waarbij stem en synthesizer elkaar afwisselen en ook bij ‘Look Again’ wordt er een wolk van mist opgetrokken door de muzikale, elektronische laagjes.

Experimenteel
Ondanks het experimentele karakter slaagt de band erin wel consistent te blijven en één lijn aan te houden. De muziek heeft vooral een ambient karakter waarbij een nummer als ‘Person To Person’ opvalt door de drums die een voodoo-achtig karakter aan dit nummer meegeven; de saxofoon doet de rest op dit vrijwel geheel instrumentale nummer. ‘Melon Plan’ en ‘Good Roads Fair Weather’ zijn ook typerende nummers op dit album; het zijn wat synthesizerklanken voorzien van wat loops en op de achtergrond zijn er wat stemmen waarneembaar en zorgt de saxofoon voor wat jazzy karakter. Door het gehele album is de samenwerking voelbaar en ook de inspiratie die is opgedaan uit de muziek van Alice Coltrane en saxofonist Pharaoh Sanders.

Het is natuurlijk hartverwarmend dat in een maand als december, waar er vooral verzamelaars, boxsets en kerstalbums, ruimte is voor een release zoals dat van Virginia Wing & Xam Duo. Dit Tomorrow’s Gift is niet écht toegankelijk en heeft wel enkele luisterbeurten nodig voordat het écht beklijft. De muziek is meer een verzameling van soundscapes, de teksten zijn vaak gesproken (verwacht geen couplet/refrein) en het geheel is vooral experimenteel te noemen. Kortom, een ietwat wereldvreemd album om uit te proberen. Veel luisterplezier