Vitesse - From the Stables (the lost tapes)

Label: O'Dike rec.

2019-02-19 07:00:00 • min lezen

Rock
7,5

Vitesse – From The Stables (The Lost Tapes)

De band Vitesse is wellicht een vergeten band die veel voor de Nederlandse popmuziek heeft betekend. Daar waar Herman van Boeyen ooit Herman Brood inlijfde en na zijn vertrek bij Cuby. Men wist direct een platencontract binnen te slepen. Het debuut is een voorloper van Herman Brood and the Wild Romance. Met de herkenbare Brood rock and Roll die we later veel van hem kregen te horen. Toch was Herman van Boeijen de centrale man bij Vitesse. De zingende drummer kennen we vooral van de hits ‘Rosalyn’ en ‘Good Lookin’’.

De band brak door met de formatie met gitaristen Rudy de Queljoe en  Jan van der Meij, die later met  Peter van Straten het veld moest ruimen en Powerplay oprichtte. Tegenwoordig speelt van der Meij the Beatles liedjes bij The Analogues.
Vitesse wist in die tijd een grote schare fans in Duitsland op de been te krijgen. Live in Germany is dan ook een classic live album van een Nederpop band.

De  The Stable Studio in Arnhem waar de band altijd hun album opnam kent een beheerder Roel Toerin, die in de kelder nog een serie opnames van de band had liggen. En niet alleen van Vitesse liggen er nog banden. De creme de la creme van de Nederpop uit de jaren 80 -90 hebben daar hun albums opgenomen. Deze opnamen hebben altijd te veel liedjes dan er op een plaat kon. Dus er is veel songs die het licht en vele oren niet bereikt hebben.

De oude songs met Herman Brood, die later op zijn debuutalbum Street verschenen en nieuwe songs van de beter bezetting van Vitesse. Maar het gaat vooral om de kwaliteit van de songs die Herman van Boeijen continu hoog hield. Hoewel de band vele bandleden heeft gekend, zijn de songs altijd van internationale klasse geweest voor dien tijde. Dat er nu een album is van de verloren songs is alleen maar een aanwinst voor de Brood en Vitesse liefhebbers. Dit doet de oude albums als Space Invaders weer eens uit de kast te halen!

Rock