2016-09-23 07:00:00 • 6 min lezen

Vloeimans opent seizoen voor Muziekgebouw Eindhoven

Trompettist Eric Vloeimans opent het seizoen voor het Muziekgebouw in Eindhoven met ‘friends’, muzikale vrienden waar hij zich goed bij voelt. Gelukkig zijn dat artiesten waarmee hij ook voor de dag kan komen, en die zelf al een behoorlijke reputatie hebben opgebouwd. Te beginnen met zijn Oliver’s Cinema (letters Eric Vloeimans) vormt dit trio een zacht begin van de avond. Jörg Brinkmann op cello en Tuur Florizoone op accordeon. Na een paar nummers voegt zich hier de tablaspeler Niti Ranjan Biswas bij. Tabla is geen gewoon drumstel, maar zoals Niti het uitlegt meer een conversatie tussen man en vrouw. Niti Ranjan Biswas blijft ook onderdeel van het volgende trio met Vloeimans en Eric Vaarzon Morel. Normaal gesproken een vlammend duo Vloeimans/Vaarzon Morel. Vanavond geeft de tablaspeler Niti Ranjan Biswas extra elegantie aan het optreden.  Flamencogitarist Eric Vaarzon Morel levert de nummers van het album Marea (2007), waarop ook Eric Vloeimans te horen is, bijvoorbeeld in het nummer Fandango De Nobleza en La Más Guapa Del Mundo. We gaan de pauze in met een nummer van Cameron de Isla: Gitano. Na de pauze stijgt de decibel naar ver boven de honderd met het elektronisch geweld(ig) van de band van Vloeimans, Gatecrash bestaande uit Eric Vloeimans: trompet , Jeroen van Vliet: Fender Rhodes , Gulli Gudmundsson: basgitaar , Jasper van Hulten: drums, Jorrit Westerhof op gitaar.  Westerhof geeft met zijn haarknotje en vele bewegingen nog een extra visueel accent aan het optreden. Al hoewel de belichting alleszins de moeite waard is. Exotisch, romantisch, hoe je het maar wilt noemen. Vloeimans heeft het gezellig gemaakt. Daar komt nog bij dat de twee ladies van de avond het verhaal compleet maken. De in Kameroen geboren, en in Nederland wonende jazzzangeres Ntjam Rosie stijgt zonder dat ze het zelf in de gaten heeft, richting de nationale top, met zeker mogelijkheden voor de rest van de wereld. Ze kwam vanmorgen terug uit Afrika, en staat voor de eerste keer met Vloeimans op het podium. Ze brengt eigen nummers die passen in het Gatecrash verhaal. De tweede lady is Ana Dordevic, een moderne danseres op balletschoentjes. Ze is soepel, stoer en amoreus. Er ontstaat een prachtig duet tussen de trompettist en de danseres. Iets dat door de avond heen verweven is. Dan nog de Fanfare uit Veghel onder leiding van dirigent Marc van Kessel. Het orkest was niet nadrukkelijk aanwezig, maar gaf wel een aangename omlijsting. Stonden ze eerst op de trap, dan zijn ze later onderdeel van het besluit met Vloeimans en Ntjam Rosie. An Evening & friends, Eric Vloeimans was een waardige opening van het Muziekgebouw in Eindhoven. Trompettist Eric Vloeimans krijgt tijdens November Music 2016 de Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant Muziekprijs uitgereikt tijdens November Music in ’s-Hertogenbosch. Daarnaast laat VIB (Very Important Brassband) uit Veghel onder leiding van Marc van Kessel composities horen uit Vloeimans' eigen muziekboek Horn of Plenty.