Vreemde Kostgangers

Vreemde Kostgangers

2017-02-24 07:00:00 • 2 min lezen

Diversen / Nederlands / Rock
8,5

Vreemde KostGangers – Vreemde Kostgangers

Onze lieve Heer kent vreemde kostgangers, is een spreuk dat in het verleden veel werd gebruikt. Het ging de religieuze kringen om mensen die buiten de kaders hun denkpatronen hadden. Kortom vreemd volk dat niet in de reguliere lijn der maatschappij liepen.

Met deze verrassende kombinatie van muzikanten, kunnen we ook zeggen dat het op het eerste gezicht niet zo voorspelbaar is dat deze mensen samen een album gaan maken. Henny Vrienten van Doe Maar is de jongste van het stel, George Kooymans van de Golden Earring kent alle vierkante meters van ieder rockzaal en de gothfather van de Nederlandse singer- songwriter genre Bouwdewijn de Groot is geliefd bij vele generaties. Dan hebben we een VKG (Vrienten Kooymans Groot) als een vreemde combinatie van muzikanten in een band, waardoor de naam Vreemde KostGangers past als je jas.
De superband, zoals we ze wel mogen noemen, begon vanaf oktober met een serie optredens voordat men tot een album zou komen. Hier speelden ze alle songs om nu het album live op te kunnen nemen. Karakteristiek is de foto in de hoes waarbij De Groot en Vrienten zittend hun set spelen en Kooymans in zijn herkenbare houding er bij staat.

Zo zijn op het album de songs ook passend verdeeld. Herkenbare zangstijlen komen terug. De Groot zingt de “Horizon”, “Scheiding” en “De Zoete Woede” alsof ze van zijn solo album komen. Toch blijkt dat Kooymans van enkele songs de muziek heeft geschreven, terwijl zelf op zijn Haags “Touwtjes uit de Deur” voor zijn rekening neemt. Vrienten komt met zijn herkenbare muzikale invulling met “Zwijg en Luister”, “Hoop” en “Vergeet de Pijn”. De songs doen denken aan zijn aandeel binnen De Aardige Jongens. Een ander superformatie met Frank Boeijen, Vrienten en Nits’s Henk Hofstede.
Juist de combinatie van deze heren brengt het verrassende effect. De Kooymans rocksound van Roxy dat De Groot dan weer heeft geschreven krijgt de extra dimensie. De zangpartijen binnen de Vrienten songs of de gitaarpartijen van Kooymans binnen “Insomnia” doen het album extra dimensie geven. Alleen daarom is het album een must om in de kast te hebben staan. En dan hebben we het nog niet over de mooi geschreven liedjes gehad. Tekstueel prachtige verhalen die we bij de jonger producties dreigen te verliezen.

Diversen / Nederlands / Rock