IJzersterk nieuw album Woman voor Wallis Bird

label : Caroline

2019-10-13 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Singer-songwriter / Soul
8,5

Wallis Bird - Woman

De Ierse singer/songwriter Wallis Bird is terug met haar zesde album. De immer politiek en maatschappelijk bewogen Ierse kijkt ook op Woman niet de andere kant op en weet met prachtige liedjes ons een spiegel voor te houden van de huidige maatschappij.

De ogen van de wereld
Met de opener ‘As The River Flows’ etaleert de Ierse nog maar eens haar vocale kwaliteiten alsmede haar schrijverskunsten. Want de melodie en het nummer is prachtig, het onderwerp, de dood van het verdronken 3-jarige Syrisch vluchtelingetje Alan Kurdi die aanspoelde, opende de ogen van de wereld. Na dit politiek beladen nummer neemt ze in het wat lichtvoetigere klinkende ‘Grace’ de propaganda van de heer Trump nog maar eens onder de loep. Maar ondanks de aansprekende composities en interessante onderwerpen is het vooral de stem van Wallis die absoluut de aandacht verdient. Mooi is het dan ook om in het met Ierse elementen doorspekte ‘Life Is Long’ haar vocaal te horen excelleren. Ze draagt als het ware het nummer. Soms weet ze de nummers klein te houden zoals op de pianoballad ‘Time It Is Nog Waiting’ en dan gaat ze los op een opzwepende beat zoals bij ‘That’s What Life Is For’.

Soul, Funk enz.
Ierland staat synoniem aan folk dus het is niet zo vreemd dat Wallis met ‘Brutal Honesty’ dicht bij haar roots blijft en met een gitaarloopje op de achtergrond een prachtig innemend nummer neerzet. Zo speelt de Ierse met klanken, muziek, woorden maar ook stijlen. Luister maar eens naar ‘Love Respect Peace’ dat heerlijke gospelelementen en samenzang heeft terwijl met ‘Woman Oh Woman’ je met je ogen dicht in een Bluescafé in New Orleans waant. Naast de opener is ‘Salve!’ misschien wel de meest aansprekende track; een heerlijk opzwepende track vol met funky elementen die garant staan voor een feestje. Met afsluiter ‘Repeal’ roert Wallis nog één keer een politiek onderwerp aan; het Ierse referendum over abortus. Het resulteert in een intense verhaalt vertelling verpakt in een bijzonder compositie.

Wallis Bird weet met Woman waarschijnlijk haar meest sterke uit te brengen. Het is een genot om naar de diversiteit van muzikale stijlen te luisteren waarbij het ongelofelijk mooie en toegankelijke stemgeluid van Wallis het hoogtepunt zorgt. Mocht je niet van de soms wat zware onderwerpen houden kun je de teksten links laten liggen. Maar het totaalplaatje klopt. Veel luisterplezier.

Folk / Singer-songwriter / Soul