Walter Trout - Ordinary Madness

Label : Provogue Records (Mascott)

2020-09-24 07:00:00 • 3 min lezen

Blues
8,5

Walter Trout - Ordinary Madness

Walter Trout bracht onlangs zijn nieuwste album Ordinary Madness uit. De inmiddels 69-jarige Blues-icoon en veteraan heeft door de jaren heen een imponerende discografie opgebouwd nadat hij in de jaren ’70 bij grootheden als John Lee Hooker en Joe Tex speelde. Daarna was hij enkele jaren de leadgitarist van Canned Heat om vervolgens deel uit te gaan maken John Mayall & The Bluesbreakers. Dit nieuwe album is weer een nieuw hoofdstuk van het boek dat steeds een nieuw hoofdstuk krijgt.

Imponerende carrière
Trout is een begrip in de Blues en meer dan gerespecteerde naam binnen de muziekwereld. De Amerikaan herstelde van een ernstige ziekte in 2013 en begon onverwacht weer nieuwe albums uit te brengen. Ordinary Madness is volgens zijn eigen bio maar liefst zijn 29e!!!! soloalbum en het lukt Trout wederom een album vol met smaakvolle, gevoelige en soms rockende tracks op te nemen met een uiteindelijke speelduur van bijna een uur. Omgeven met een geweldige band opent het album met de ruim zes minuten durende titeltrack en meteen wordt duidelijk dat de man nog steeds prima van stem is en zijn gitaarspel virtuoos, getuige de solo halverwege dit verder wat midtempo nummer.

Rockend en innemend
Meest opvallende constatering is waarschijnlijk dat op Ordinary Madness de balans in kwantiteit misschien iets meer doorslaat naar wat rustigere nummers dan in het verleden maar Trout weet gewoon overal een hoog niveau te halen. ‘My Foolish Pride’, ‘The Sun Is Going Down’ en het persoonlijke ‘Heaven In Your Eyes’ zorgen voor een bepaalde balans op dit nieuwe album. Meest indrukwekkende ballad is waarschijnlijk ‘All Out Of Tears’, mede geschreven door Teeny Tucker, dat over het verlies van haar zoon verteld en waar we een meer dan breekbare Trout horen. Maar natuurlijk is Trout ook de man van de rollende gitaarsolo’s in vuige Bluesrocksongs en ook op dit nieuwe album stelt hij zijn trouwe fans niet teleur. ‘Wanna Dance’ is een dampende rocker, ‘Final Curtain Call’ is lekker rauw met snijdende gitaarpartijen en met ‘Make It Right’ kunnen we zelfs de dansvloer op. Dat Trout veelzijdig is bewijst hij bijvoorbeeld met ‘Heartland’ waar we onmiskenbaar Americana invloeden in terug horen en met afsluiter ‘OK Boomer’ is daar toch weer die vuige, pompende Bluesrocker met een ontketende Trout zoals we hem vanuit zijn beste jaren kennen.

Ordinary Madness is een album waar we onmiskenbaar de hand van Trout horen maar vooral voelen. Voor de fans is dit schijfje een must-have maar waarschijnlijk is dit een album dat elke muziekliefhebber zal aanspreken want de kwaliteit is wederom van een hoog niveau en de Blues is springlevend. Veel luisterplezier.

Blues