We're All In This Together van Walter Trout in samenwerking met wereldsterren

2017-09-13 07:00:00 • 3 min lezen

Blues
8,5

Walter Trout - We're All In This Together

Als je leest dat namen als John Mayall, Robben Ford, Kenny Wayne Shepperd en vele andere mee hebben gewerkt aan een album moeten we het toch wel hebben over een artiest die zijn of haar sporen heeft verdiend. Dat klopt want we hebben het hier over het nieuwste album van de inmiddels 66-jarige Walter Trout die ons met zijn nieuwe album We’re All-in This Together op een soort van Full Circle part 2 trakteert.

Label : Mascot / Provogue

Een album met (muziek)vrienden
Nog niet zo lang geleden (2014) vocht Trout tegen een bijna fatale leverziekte. Mede door de hulp van vrienden en een inzamelingsactie onderging Trout een levertransplantatie en herstelde. Zijn album Battle Scars uit 2015 vertelt over die periode en fungeerde als een soort verwerking. Het was een intens persoonlijk album en Trout heeft meerdere malen toegegeven dat tijdens het proces van schrijven en opnemen van dat album hij regelmatig zijn tranen liet vloeien. Hoe anders is dat nu met We’re All-in This Together, een soort van vrienden- of reüniealbum volgestopt met dampende Blues rock en meeslepende ballads. Bijzonder vriendschappen, bijzondere artiesten die allemaal hun sporen hebben verdiend razen in dit 70-minuten durende Blues feestje voorbij.

Een “Line-up” om van te watertanden
Het album kent veertien tracks en dat betekent dus dat we dat we veertien keer een samenwerking voorgeschoteld krijgen waarvan de ene naam nog groter is dan de andere. In 2006 deed hij dit kunstje ook al eens met zijn alom geprezen Full Circle album maar nu doet hij dat nog eens dunnetjes over. Regelrechte Bluesrocknummers als de opener ‘Gonna Hurt Like Hell’ (ft. Kenny Wayne Shepherd), ‘Crash And Burn (ft. Joe Louis Walker) en Got Nothin’ Left’ (ft. Randy Bachman) worden afgewisseld met de hartverscheurende ballad ‘The Sky Is Crying’. En altijd zijn er die gitaren en altijd is daar “The Blues”. Bijzonder is ook ‘Do You Still See Me At All’ waarop zijn zoon Jon meespeelt en het instrumentale Mr. Davis waar het lijkt alsof Trout en Robben Ford een wedstrijdje blues-gitaar-spelen aan het houden zijn.

John Mayall & The Bluesbrakers
Walter Trout is een bekendheid binnen de blues. Maar het gaat verder dan bekendheid. Woorden als respect, vriendschap, bewondering en muzikale collegialiteit zijn hier van toepassing. Met als meest bijzondere naam waarschijnlijk de Britse Blues-muzikant John Mayall waarmee Trout op dit album ‘Blues For Jimmy T.’ speelt. In een mijlenver verleden speelde Trout in The Bluesbreakers, de band van Mayall (zo rond 1985) en nu levert Mayall een tegenprestatie van formaat. Het is een heerlijke ‘Southern-Blues” track geworden met een hartverscheurende mondharmonica.

Bijzonder dat je op je 66e jaar nog zo’n album mag en kunt maken met zoveel bijzondere muzikanten om je heen. Bijna zeventig minuten blues, in al zijn facetten en grootsheid. Trout gaf in een interview ook aan nog volop energie te hebben en eigenlijk aan zijn tweede of derde carrière bezig is. Voor de liefhebbers is dit een album dat je zeker in je kast moet hebben staan. Een echte Bluesplaat die vol staat van kwaliteit. Veel luisterplezier.

Walter Trout live:
10 november :   Metropool, Hengelo

1. Gonna Hurt Like Hell – feat. Kenny Wayne Shepherd