2015-05-16 07:00:00 • 4 min lezen

Ward Thomas - From Where We Stand

Label : V2 Eindoordeel : 7,5

Het is even schakelen als je naar Ward Thomas luistert. Country-achtige invloeden, de pedal-steel gitaar en de fiddle zijn nu eenmaal niet de basis ingrediënten die je bij een Britse band zoekt. Je verwacht dat meer bij twee zussen uit Nashville, Tennessee. Toch voelen de Britse zussen Catherine en Lizzy Ward Thomas zich daar het beste bij ondanks het feit dat ze tot voor drie jaar geen echte liefhebber van country waren. Opgegroeid in het landelijke en oer-Britse Hampshire hebben ze toch hun eigen stijl ontwikkeld en na hun EP A Different Country is daar nu dat eerste volledige album waarmee ze in Engeland al de nummer 1-notering te pakken hebben in de country chart.

Puur Brits De tweelingzussen Catherine en Lizzy vullen elkaar op het debuutalbum prima aan en het is natuurlijk niet verrassend dat de stemmen perfect bij elkaar passen. De meeste nummers worden dan ook in samenzang of tweestemmigheid gezonden, hetgeen overigens absoluut geen afbreuk doet aan de kwaliteit van de nummers. Het album begint met een heerlijke opener; ‘Push For The Stride’ is een lekker vlot countryrock nummer met wat tempowisselingen en muzikaal prima omlijnd. Opvallend is dat de beide zussen niet in de valkuil lopen en de wat slang-Amerikaanse uitspraak te mijden. Alleen op ‘A Town Called Ugly’ laten ze zich enigszins verleiden tot het hanteren van dat toch wel heerlijke en typerende accent dat je in de zuidelijke staten van Amerika aantreft. Het album is overigens ook in Nashville opgenomen, wat de productie ten goede is gekomen.

Michael Jackson In de sfeer van de opener noemen we ook nummers ‘Way Back Then’, ‘The Good And The Right’ en ‘Guest List’ . Lekkere uptempo countryachtige nummers waar met regelmaat de piano, de banjo en de pedal-steel te horen is. Misschien doet het zo nu en dan wat aan de Dixie Chicks of Lady Antebellum denken maar Ward Thomas heeft wel echt een eigen geluid. Toch hebben de beide zusjes meer in hun mars. Nummers als ‘Footnotes’, ‘From Where I Stand’ zijn veel persoonlijker en ingetogen en ‘Caledonia’ is een ballad waar beide dames excelleren met hun tweestemmigheid. Minstens zo verrassend is de smaakvolle cover ‘Man In The Mirror’ van Michael Jackson, inclusief pedal-steel en die twee kraakheldere stemmen. Bij ‘Take That Train’ denk je wellicht even terug aan de tijd en stijl van Wilson Philips. Het album sluit als een soort bonus af met een viertal live-tracks waaruit blijkt dat de beide dames écht wel wat kunnen en dat dit alles niet achter de knoppen tot stand is gekomen.

Eindoordeel From Where We Stand is niet zo maar een debuut, maar eentje in de categorie overtuigend, muzikaal en vakkundig. Het is niet vernieuwend of baanbrekend maar de beide Britse zussen laten horen over een fantastisch en loepzuiver stemgeluid te beschikken. Er worden geen echt zware onderwerpen aangeroerd buiten mondiale thema’s als de liefde maar het totaalplaatje klopt simpelweg. Een plaat die misschien wat luisterbeurten nodig heeft maar daarna ligt het herhalingsgevaar absoluut op de loer. Veel luisterplezier.