Ongrijpbaar Londense band Warmduscher terug met nieuw album

Label : Leaf Label

2019-11-19 07:00:00 • 3 min lezen

Rock
7,5

Warmduscher - Tainted Lunch

De marketingmachine van het Londense collectief Warmduscher draait op volle toeren: “We’ve been cooking. Michelin stars. The finest ingredients money can buy: Kool Keith and Iggy Pop. Funk, punk, hiphop and lounge rock”. Dat belooft wat op het nieuwe album Tainted Lunch dat onlangs uit kwam.

Ongrijpbaar Londens collectief
In 2014 ontstond Warmduscher vanuit bestaande acts als Fat White Family en Paranoid London. Het verhaal gaat dat dit op oudejaarsavond plaats vond….. Het vijftal, niet vies van zelfspot, dichtte zich ook nog enkele “Nicknames” toe zoals The Saulcano (FWF’s Saul Adamczewski) en Mr. Salt Fingers Lovecraft (Ben Romans-Hopfcraft). Al enig gevoel met wat voor band we hier te maken hebben? Met de opener ‘Rules Of The Game’, waar we Iggy Pop nog horen, gaat de band verder met waar ze ons met Whale City uit 2017 achter lieten; een ondefinieerbare mengelmoes van stijlen met een basis die leunt op Rock en Krautrock. Hoe “weird” is het om deze band met een onvervalste Disco-track ‘Disco Peanuts’ te horen openen? Is dit de band die met Whale City ons als luisteraar al met regelmaat op het verkeerde (muziek)been zette? Ja dus, want na de DISCO is er met ‘Midnight Dipper’ een uiterst dansbaar vervolg, maar wel met een stevigere groove en de nodige Hard Rock gitaarriffs. ‘Standing On The Corner’ is wat rauwer en tikt het genre garagerock aan en met ‘1000 Whispers’ weet de band een onvervalste rockballad weg te zetten.

Bossa Nova en Doo-Wop
Daarmee is de verrassing grotendeels verdwenen en gaat de band verder waar het met Whale City gebleven was; nummers als ‘Big Wilma’, ‘I Got Friends’, ‘Dream Lotion’ en de titelsong laveren ergens op een kruispunt van Rock en Krautrock met een stevige dosis Noise en een stevige gitaarpartij, terwijl ‘The Chimp’ en ‘Grape Face’ herinneringen aan het Punk-tijdperk oproepen. Weet Warmduscher dan geen konijn uit de hoge hoed te toveren? Jawel, want bij het met R&B en Funk doorspekte ‘Burner’ horen we ineens Kool Keith de hoofdrol nemen en bij ‘Precious Things’, inclusief Bossa Nova Cabasa’s, zijn het de vertellende teksten die kenmerkend zijn. Met de smaakvolle Doo-Wop schuifelaar ‘Tiny Letters’ laat de band ons wederom in verroering en vol vraagtekens achter.

Ook Tainted Lunch is een wat rauw, ongepolijst geheel geworden maar evengoed een muzikale rollercoaster. Het is zeker niet alledaags, op zijn minst uitdagend en zeker het luisteren waard. Veel luisterplezier.

Rock