Alternative / Rock
7,5

Warmduscher - Whale City

Het tweede album van het Engelse collectief Warmduscher is inmiddels uit. Het vijftal dat niet gespeend is van enige humor gezien hun bijnamen is terug met het energieke album Whale City.

Label : Leaf Records

Zelfspot en (Britse) humor
Vanuit acts als Fat White Family en Paranoid London ontstond eind 2014 (volgens velen op Oudjaarsavond) het nieuwe collectief Warmduscher waar de bandleden zichzelf bijnamen toedichtten. The Saulcano (FWF’s Saul  Adamczewski) en Mr. Salt Fingers Lovecraft (Ben Romans-Hopfcraft) zijn hier enige voorbeelden van. Het vijftal levert met dit album een mengelmoes van muziekstijlen waarbij de basis wel ergens leunt op Rock/Krautrock maar waarbij de band regelmatig verbaasd en verrast.

Enorme hoeveelheid energie
Het album begint met een zogenaamde “Lyric”-song, ‘Bright Lights’, ondersteund door een monotone bastoon. Frontman Clams sluit het stukje tekst af met de zin:  “My head is bruised and bleeding from the constante pounding on the dashboard. Here it comes. Whale City”. Vervolgens brandt het album los met nummers als ‘Standing On The Corner’ en ‘Big Wilma’, twee nummers die op Rock ’n Roll maar ook Krautrock leunen en een ongelofelijke hoeveelheid energie genereren. Vervolgens is daar het wat rustigere ‘1000 Whispers’ waarin we ook een vleugje donkere soul herkennen binnen.

We blijven met verbazing achter
Zo zet dit Britse collectief je met regelmaat op het verkeerde been als we bij een nummer als ‘The Sweet Smell Of Florida’ op de achtergrond een LaLaLaLa koortje horen…… Overigens is niet alleen de opener een “spoken lyric”, ze herhalen dit kunstje bij ‘No Way Out. ‘I Got Friends’ is een uitdagende rocker en ook bij titelsong ‘Whale City’ doet de band een stevige duit in het zakje. Bij afsluiter ‘Summertimes Tears’ blijkt dat in de 27 minuten dat we naar dit album hebben geluisterd niets is zoals het was. Met dit zomers, flinterdun nummer dat door zanger Clams Baker bijna in falset-o stem wordt gezongen en waarbij de Cabasso het nummer nog een Latijns-Amerikaans tintje geeft laat het vijftal ons in verbazing achter.

Het geheel is wat ongepolijst, wat rauw maar het geheel vormt wel een muzikaal avontuur! Whale City is een album dat hier en daar wat onconventioneel is, misschien hier en daar met een knipoog, maar absoluut een aanrader. Veel luisterplezier!

Warmduscher Live:
29 juni : Down The Rabbit Hole, Beuningen

Alternative / Rock