2018-09-11 07:00:00 • 2 min lezen

Singer-songwriter
7,5

Waxahatchee - Great Thunder

Waxahatchee is terug met het minialbum (EP) Greath Thunder met nummers die voortkomen uit een eerder muzikaal leven.

Muziek uit haar Great Thunder periode
Katie Crutchfield is de singer/songwriter die achter de artiestennaam Waxahatchee schuil gaat; vernoemd naar de Waxahatchee Cree in haar geboortestaat Alabama en ook wel bekend door eerdere bands en samenwerkingsverbanden zoals met haar zus Katie Allison en de band Great Thunder. En de muziek op deze EP is afkomstig uit 2012 toen Katie deel uitmaakte van laatstgenoemde band. Zes nummers die ze als het ware helemaal afpelt en in de April Base studio  van Justin Vernon (Bon Iver) weer een nieuw leven geeft.

180 graden anders dan haar laatste solo-album
Onder haar eigen naam Waxahatchee bracht Katie de laatste jaren, inspiratievol als ze is, een viertal albums uit waarvan Out In The Storm uit 2017 erg goede kritieken ontvangen. Deze EP is echter van een totaal ander karakter en zelf zegt ze hierover : “I would say that it is a complete 180 from the last record: super stripped-down, quiet, and with me performing solo, it’s a throwback to how I started”. Bij opener en pianoballad ‘Singer’s No Star’ wordt de richting meteen duidelijk; Katie die zichzelf op piano begeleidt en zingt over zichtbare en onzichtbare afstand in relaties. ‘You’re Welcome’ en het met lichte Americana invloeden ‘Chapel Of Pines’ kennen een soortgelijk karakter. Overigens blijft Katie bij de gekozen nummer wel relatief dicht bij het origineel al zijn deze versies nog verder uitgekleed. Het nog geen twee minuten durende ‘Slow You Down’ heeft een aangenaam Lo-Fi karakter en is daarmee de enige track die een wat ander karakter heeft.

Afgestoft en een nieuw leven gegeven; zes tracks die je vooral moet plaatsen in het singer/songwriter spectrum. Katie Crutchfield, alias Waxahatchee, met piano. Een mooi introvert en persoonlijk mini-album dat de fan van deze Amerikaanse graag aan zijn/haar collectie zal toe willen voegen. Evengoed voor elke liefhebber van mooie singer/songwriter liedjes een aanrader. Jammer dat het slechts zes nummers zijn. Veel luisterplezier.

Singer-songwriter