Out In The Storm is het nieuwe album vol zelfreflectie van Waxahatchee

2017-08-05 07:00:00 • 3 min lezen

Rock / Singer-songwriter
7,5

Waxahatchee - Out In The Storm

Waxahatchee is de artiestennaam van Katie Crutchfield, genoemd naar de Waxahatchee Creek in Alabama. Ze vormde in het verleden al samen met haar zus Allison een band in P.S. Eliot maar beide zussen besloten solo verder te gaan. Onder het Don Giovanni Records Label bracht ze een tweetal albums uit voordat ze bij Merge Records een platencontract tekende. Vooral Cerulean Salt kon op lovende kritieken rekenen en nu is daar haar nieuwe, inmiddels vierde, album Out In The Storm.

Label : Merge Records

Zelfreflectie
Het album kent een vliegende opening met de recht-toe-recht-aan rockende opener ‘Never Been Wrong’ en ‘Silver’. Meteen wordt ook duidelijk dat we hier met een deel zelfreflectie te maken hebben over een relatie waarin ze veel te lang is blijven hangen. Zelf zingt ze hierover : “I spent all my time learning how to defeat / You at your own game, it’s embarrassing / I walk around like
This is the last strike / I love being right / Especially with you “.
Tussen de twee strak neergezette nummers is daar  ‘8 Ball’, een nummer dat nét iets meer raffinement kent en doet denken aan de sfeer die Sheryl Crow met haar succesvolle album Tuesday Night Music Club wist neer te zetten. Verrassend is het dromerige, sfeervolle ‘Recite Remorse’, dat toch zijn rauwe randje behoudt.

De sound is een beetje Lo-Fi, Shoegaze
Zo halverwege staat het prachtige, innemende ‘Sparks Fly’ geposteerd, een nummer dat ook door Neil Young gezongen zou kunnen zijn. Een beetje Lo-Fi, analoog klinkend met een slim gitaar rif. En ook nu is er weer een stuk innerlijke zelfbeoordeling (“I know you don't recognize me / But I'm a live wire, finally / Sparks fly, sparks fly”). Overigens is het producer John Agnello (o.a. Dinosaur Jr) die mede verantwoordelijk is voor de sound van dit album. Nummers als ‘’Hear You’ en ‘Brass Beam’ hebben een lekker “vibe” en het contrast is dan ook treffend bij het gevoelige ‘A Little More’, het nummer waarop Katie het meest breekbaar klinkt. Als je net aan het wegdromen bent bij de laatste noten is daar ineens ‘No Question’ dat uit de speakers knalt, een lekker stevig nummer dat de nodige elementen van punkrock in zich heeft. Afsluiten doet Katie in stijl; bij het rustige, wat Shoegaze aandoend ‘Fade’ pakt ze nog één keer terug naar die liefde die nooit voor altijd zou zijn. (“I kissed you goodbye / And hid for the rest of your life”)

Out In The Storm is een album dat je een paar keer moet luisteren. Resultaat zal een stuk waardering zijn voor dit album dat een beetje Shoegaze, Lo-Fi klinkt. Dat alles heeft te maken met het feit dat het album live werd opgenomen in Miner Street Recordings Studios in Philadelphia. Het album klinkt in balans door de variatie van nummers. Mooi is het om te horen hoe Katie probeert controle te krijgen over haar leven en dit weet om te zetten in pakkende songs met een eigen sound. Een aanrader. Veel luisterplezier.

Rock / Singer-songwriter