2014-09-14 07:00:00 • 3 min lezen

Waylon - Heaven After Midnight

Label : Warner Music Eindoordeel: 8,5

Na de samenwerking met Ilse de Lange in The Common Linnets en het daarop volgende (toch wel  onverwachte) succes in Europa volgde er plotseling een breuk. Inmiddels heeft Waylon zijn wonden geheeld en brengt hij nu zijn derde album uit onder de titel Heaven After Midnight. Inmiddels is de single ‘Love Drunk’ het album vooruitgesneld.

Roerige periode na The Common Linnets Na twee albums waarmee Waylon meer de soul benaderde en die soms wat geforceerd en té gelikt klonken was daar toch wel de verrassende samenwerking met Ilse de Lange in The Common Linnets. Nog verrassender was het succes van ‘Calm After The Storm’, de vooraf bekritiseerde inzending voor het Eurovisie Songfestival maar waarmee dit duo toch de 2e plaats behaalde. Daarna volgde even zo snel de breuk en waren er wederzijds minder vriendelijke woorden. Net zoals Ilse de Lange herpakte Waylon zich en reisde vol bagage en inspiratie af naar Nashville. In een tiental dagen werden twaalf nummers geschreven en opgenomen in de legendarische Capitol Studio’s in Hollywood. Bijgestaan door toch wel gelouterde namen als gitarist Michael Landau, steelgitarist Greg Leisz is Heaven After Midnight tot stand gekomen.

The Album Vanaf de albumhoes kijkt Waylon je aan alsof hij uit een Amerikaanse westernfilm is gestapt en met de indringende blik van deze nieuwe revolverheld begint dan dit luisteravontuur. Het  album dat neigt naar country-pop, al is dit gedeelte van het muziekspectrum natuurlijk nog steeds breed. Vanaf de wat schurende opener ‘Let It Poor’ krijgt je het gevoel dat deze stijl als een warme deken bij Waylon past. Het klinkt natuurlijker en wat minder geforceerd zoals bij zijn eerdere albums. Nummers als ‘Easy Over You’,  ‘Ain’t Got Nothin’ On Me’, titelsong ‘Heaven After Midnight’ en ‘Somewhere In The Middle’ zijn lekker in het gehoor liggende en goed klinkende nummers die zich al snel in je hoofd nestelen.  Mooi is het dan ook om te constateren dat Waylon ook het wat ruigere country-werk in vingers heeft. ‘This Rodeo’ en ‘Dog’s Life’ hebben zo’n lekker rauw randje. Overigens schreef Waylon aan alle twaalf nummers mee en de samenwerking met de succesvolle Amerikaanse songschrijver en producer Bruce Gaitsch (oa. Chicago) lijkt er voor te zorgen dat hij als herboren is. Dat Waylon ook het rustigere werk niet schuwt blijkt uit nummers als ‘Sad Song’, de ballad ‘Giving Up Easy’ en de gevoelige afsluiter ‘Love Me’ (geschreven samen met Ilse de Lange).

Eindoordeel Waylon komt met Heaven After Midnight met een eigentijdse plaat die een combinatie is van country en pop. Omringd door vakmensen weet Waylon zichzelf naar een hoger plan te brengen. Natuurlijk heb je de neiging om zo nu en dan de vergelijking te trekken met The Common Linnets. Maar dan nog kun je niet anders concluderen dat Waylon het dus ook zonder miss de Lange kan. En bij deze nieuwe muzikale keuze blijkt Waylon prima te renderen. Al met al een prima album en we kijken nu al uit naar een vervolg. Veel luisterplezier.