Waylon bekent kleur met The World Can Wait

2018-04-26 07:00:00 • 3 min lezen

Country / Pop
8

Waylon - The World Can Wait

Hij staat no.1 in de album Top 100, heeft een hit met ‘Outlaw In ‘Em’ en is bekend als jurylid van The Voice. Toch is het vooral zijn deelname aan het Eurovisie Songfestival dat het nieuws momenteel beheerst.

Label : Warner Music

Zoektocht naar muzikale voorkeur
Waylon is terug met een nieuw album en dat zullen we weten. Met zijn vijfde soloalbum The World Can Wait lijkt het alsof hij definitief zijn muzikale draai heeft gevonden. De combinatie van country met hier en daar wat uitstapjes naar de rock lijken hem als een maatkostuum te passen. Al eerder deed hij een soortgelijk kunstje met The Common Linnets en scoorde daarmee een gigantische hit met ‘Calm After The Storm’. De samenwerking met Ilse DeLange hield geen stand maar zijn muziekvoorkeur en waarschijnlijk definitieve muzikale richting lijkt wel bepaald.

12 mei
Het album is een aaneenschakeling van lekker soepel klinkende countryrock muziek die voor een breed publiek geschikt is en uitermate toegankelijk. Waylon met zijn vertrouwde gitaar opent het album met de country lovesong ‘Back Together’ met slimme tempowisselingen waarmee de toon onmiddellijk wordt gezet. Vervolgens is daar Waylons favoriete track van het album ‘Outlaw In ‘Em’ waarmee hij op 12 mei hoge hoopt de gooien bij het Eurovisie Songfestival. Inmiddels zijn we al wel vertrouwd met dit lekker countryrock nummer waarbij Waylon ook een zuidelijke “twang” laat horen in zijn stem. Vervolgens neemt de 38-jarige muzikant wat gas terug en met een Pedal-steel op de achtergrond is daar het wat rustigere ‘Shadows In The Dark’, een heerlijk nummer om tijdens een roadtrip naar te luisteren met je armpje uit het raam…..

Stuwend en rock ‘n roll
Ook het tweede deel van het album biedt voldoende variatie en daar komen we ook de nummers tegen die ook in de race waren als Nederlandse inzending voor het Eurovisie Songfestival. Titelsong ‘The World Can Wait', ‘That’s How She Goes’ en ‘Thanks But No Thanks’ zijn stuk voor stuk prima songs die we al voorbij hoorden komen waarbij That’s How She Goes’ een verrassend rustig einde kent. Blijven er nog twee countryballads over waarvan ‘Home’ misschien net iets té zoet is maar ‘Paperboy’ wel echt in balans is met de Pedal-steel die voor de geloofwaardigheid zorgt. Voor de nominatie van beste track vermeld ik toch het stuwende ‘Highway To Heartache’ en het wat rauw en rock ’n roll klinkende ‘She Wants To Play’ dat heerlijk uit je speakers komt rollen.

Dat country qua muziekstijl goed bij Waylon pas was al eerder voelbaar. Met The World Can wait levert de singer/songwriter annex muzikant  annex gitarist een consistent album af. Natuurlijk voelt het allemaal nog wat onwennig; country in het land van de dijken en de koude grond en niet uit Nashville, Tennessee. Toch levert Waylon zijn beste album tot nu toe af. Veel luisterplezier.

Waylon live:
Uitebreide theatertour via https://waylon.nl/

Country / Pop