Eerste Nederlandstalige album voor Wende

2018-03-14 07:00:00 • 3 min lezen

Alternative / Nederlands / Pop / Singer-songwriter
8

Wende - Mens

We hebben de oorspronkelijk in Engeland geboren Wende Snijders de afgelopen vijftien jaar zich zien ontwikkelen. Ze begon haar carrière begon als een soort van chansonnière die werk van Brèl en Piaff zong, waarna ze met haar vierde album No. 9 het muzikale spectrum van pop en dance zou betreden. Tussendoor was er ook nog tijd voor acteerwerk en nu is daar haar eerste Nederlandstalige album Mens dat deze week uitgebracht werd.

Label : PIAS

Theatervoorstelling
Het album kreeg eigenlijk al vorm tijdens haar laatste theatervoorstelling Mens van afgelopen jaar, die ook nu ook weer lovende en bewierookte recensies ontving. Eigenlijk ontstond het album al in 2016 tijdens gedachtegangen en dwalingen over de filosofische vraag: Wie zijn we, wie willen we zijn? Wat maakt ons een mens? Ze sprak met diverse personen en artiesten uit de muziekwereld en kreeg hulp van tekstschrijvers Dimitri Verhulst en Joost Zwagerman. Naar ze schreef zelf vrijwel alle muziek en leverde een bijdrage aan aantal teksten. In het theater was het de combinatie van de visuele effecten, de aangepaste arrangementen, haar zang en de muzikanten om haar heen die voor succes zorgden. Nu is dat alles teruggebracht tot een album vol liedjes die ze in het Nederlands zingt, variërend van kleine, innemende liedjes, via uptempo beats naar donkere en duistere songs.

Politiek en sociaal getint
Met een stuwende bas die veel gelijkenis heeft met de openingstonen van Van Halen’s ‘Running With The Devil’ opent Wende met ‘Deze Gin’, een nummer dat we welhaast als een Nederlandse chanson kunnen beschouwen. Met een tekst die geschreven is door Dimitri Verhulst waarop je zowel kunt proosten als troost kunt vinden, wordt al snel duidelijk dat dit geen album wordt met liedjes die vluchtig voorbij zweven. Mens is haar eerste, volledig Nederlandstalige album en, mede op advies van Typhoon, schreef Wende een jaar lang in dagboeken om “mijn eigen taal te vinden” zoals ze zelf aangaf. Uiteindelijk zouden het 26 boeken met zwarte kaften worden. In een interview verwijst ze ook bij het kleinere ‘Schone Handen’ naar deze boekjes waarin ze aangeeft dat dit wat politiek en sociaal getinte nummer ontstond door langgerekte zinnen die ze zelf geschreven had over o.a. machtsmisbruik in Zuid Afrika. Tijdens het beluisteren komen we ook wel enkele tracks tegen die wat duisterder zijn. Luister maar eens naar ‘Alles Gaat Kapot’ en ‘Hoe Lang Nog?

Persoonlijke angsten
De inmiddels 39-jarige singer/songwriter en alleskunner vervolgt met het uptempo en dansbare ‘Wat Is mijn Plan Vandaag?’ Wende zingt “Alles draait / Walles gaat Zoals Het Gaat / Hoe Moet Ik Leven / Waar Gaat Het Heen?”. Tegenover dit swingende nummer zet Wende bijvoorbeeld het kleine, gevoelige en toch intense ‘Vrij Me’, dat mede door de tekst een diepere lading meekrijgt. Ook ‘Voor Alles’ kent een sterke opbouw en dit nummer is zelfs genomineerd voor de Annie M.G. Schmidt-prijs. Naast het universele thema liefde komen ook andere thema’s aan bod; zo boort ze mij ‘’ Bueos Aires’ de verlatingsangst en eenzaamheid aan. Een nummer dat overigens een autobiografische vingerafdruk heeft en waarin ze zingt : “Buenos Aires /Wat Ga Je Met Hem Doen / Ga Maar / Ga / Maar Ja Hoe Kom Je Terug”. Ook ‘Heb Ik Dat Nodig’ is weer zo’n nummer waarin de combinatie van het instrumentarium, de stem van Wende en de teksten een krachtige combinatie vormen. Bij dit nummer spreekt ze de woorden meer dan dat ze zingt, maar het is alsof dit de compositie alleen maar versterkt. Afsluiten doet Wende in stijl; met de prachtige pianoballad ‘Blijf’ is daar nog één keer het bewijs dat de Nederlandse muziek nog altijd springlevend is.

Wende bewijst een bijzondere gave te hebben. Ze heeft de afgelopen jaren haar sporen verdiend en het getuigt van lef om een album vol met Nederlandstalige liedjes uit te brengen. De combinatie van haar stem, haar spraak, de prachtige composities en dito teksten zorgen voor een bijzonder album. De bedoeling, de beleving en de boodschap wordt duidelijk en misschien juist nog wel versterkt doordat Wende alles in het Nederlands zingt. Een album met een gouden randje met een mooi boekje waarin ze ook nog een boodschap wegschrijft: “Schrijf ze, die gevoelens, Prevel ze, zucht ze, droom ze. Zing ze”. Veel luisterplezier.

Wende live:
17, 18 en 19 mei : Carré, Amsterdam
29 juni t/m 1 juli : Down The Rabbit Hole, Beuningen