Aansprekend debuut Incidental Music van W.H. Lung

Label : Melodic Records

2019-05-17 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Psychedelia
7,5

W.H. Lung - Incidental Music

W.H. Lung is de naam. Vernoemd naar een lokale supermarkt in Manchester brengt dit trio hun debuut uit. Incidental Music is de titel en de band durft langere nummers uit te brengen die bol staan van de psychedelica op pulserende ritmes.

Gelaagdheid
Het trio uit Manchester opent met het ruim tien minuten durende ‘Simpatico People’ dat laagje voor laagje wordt opgebouwd tot een krachtig synthpop/rock-song; zware synths, galmende gitaren met onderliggende drums en een wat staccato stem zorgen er voor dat je sowieso ook weer enkele decennia terug keert naar de jaren ‘80. In Engeland worden ze al in één adem genoemd met een band als Faust uit de jaren ’70, bekend vanuit de befaamde Berlin-scene uit die tijd. Op zich niet vreemd bij het horen van een track als ‘Bring It Up’ dat net iets te weinig dynamiek kent. Met de wat gedempte vocalen, vele tempowisselingen en het toch wel naar postpunk neigende ‘Inspiration!’ weet de band dan weer wel te overtuigen. ‘Empty Room’ kent een wat gematigder tempo maar met het ruim acht minuten durende ‘Nothing Is’ hebben we waarschijnlijk wel het hoogtepunt; knappe opbouw, diverse stijlen en dat alles in een wat psychedelisch jasje. Tekstueel is niet alles even sterk maar bij het ook weer elektronisch klinkende ‘WANT’ speelt de band wel aardig met woorden; God knows, Google knows / Moses wrote in lines of code / On a tablet in the Silicon Valley. Het album wordt afgesloten met ‘Overnight Phenomenon’ dat ook weer zwaar leunt op de synthesizerklanken en de laagjes die over elkaar heen worden gelegd om vervolgens weer vakkundig afgepeld te worden.

Incidental Music is een gewaagd debuut. Muziek die gebaseerd is op datgene wat decennia geleden populair was op een eigentijdse wijze neerzetten is knap. Verder durft de band te geloven in datgene dat ze doen; waarom moet een nummer drie minuut dertig duren? Er zijn best wat aanmerkingen te maken op dit debuut van W.H. Lung maar evenveel aanknopingspunten om te geloven dat dit trio een mooie toekomst tegemoet gaat. Veel luisterplezier.

Pop / Psychedelia