White Lies is met het nieuwe album Five helemaal terug!

Label : PIAS

2019-02-11 07:00:00 • 3 min lezen

Pop
8,5

White Lies - Five

White Lies is terug. Het trio uit Londen onder aanvoering van frontman en gitarist Harry McVeigh viert met het nieuwe album Five een comeback na een afwezigheid van bijna drie jaar. Het vijfde album, met dus de niet echt creatief gevonden titel, maakt hun ontwikkeling in het eerste decennium van hun bestaan als band compleet

Gewaagde opener
Het is alsof ze met de ruim zeven minuten durende opener ‘Time To Give’ een statement willen maken. Bewierookt na het debuutalbum To Lose My Life, maar toch wel een beetje bekritiseerd na het laatste album Friends zijn de verwachtingen wisselend. Dat ze dus openen met een ruim zeven minuten durende track én die ook als single uitbrengen is wel een dingetje. Aan de andere kant is de eerste klap een daalder waard moet de band gedacht hebben want het nummer wordt gaandeweg naar een climax gebracht. Vervolgens brengt de band met ‘Never Alone’ een aardig postpunk nummer waarbij drummer Jack Lawrence-Brown in spotlights staat. Finish Line begint met de diepe stem van McVeigh en de akoestische gitaar om daarna steeds verder uitgebouwd te worden tot een pakkende popsong waarbij de gitaren uiteraard uiteindelijk niet mogen ontbreken.

Mooie balans
Zo zijn we na deze kickstart van de band de wat mindere periode van de band snel vergeten. Ook het tweede deel kent een aantal zeer sterke songs. ‘Tokyo’ is de krachtige, melodieuze Synthpopsong met de bekende eigenschappen van de band terwijl bij ‘Jo’ de synths juist afgewisseld worden met strak gitaarspel. Het enige nummer dat niet in de hoogste versnelling wordt gespeeld is ‘Denial’. Opvallend is de muzikale balans tussen drummer Lawrence-Brown en zanger McVeigh. Maar de band bewaart misschien wel het beste tot het laatst. De wat donkere afsluiter ‘Fire and Wings’ brandt na een dikke minuut van opwarming écht los om na een kleine vier minuten weer teruggebracht te worden tot een heel mooi klein einde.

Met Five bewijst de band terug te zijn aan het muzikale front. Een sterke plaat die qua kracht en intensiteit doet terugdenken aan het debuutalbum. Sinds het debuut zijn de heren ook tien jaar ouder geworden en hebben de nodige ervaringen en levenslessen opgedaan. Bassist en schrijver Charles Cave omschrijft het als volgt: “To Lose My Life... was the best possible record we could have made aged 19... Five is absolutely the best record we could’ve made aged 30”. En daar is geen speld tussen te krijgen, Veel luisterplezier.

White Lies live:
18 februari; Paradiso, Amsterdam
19 februari; Doornroosje, Nijmegen