2014-11-28 07:00:00 • 11 min lezen

Whitesnake - Live In '84 (Back To The Bone)

Whitesnake – Live in ‘84 (Back To The Bone)

Label: Frontiers

Eindoordeel: 8/10

Slide It In

In 1984 was Whitesnake een band on the rise. Het album ‘Slide It In’ en de bijbehorende singles hadden de band de aandacht van MTV opgeleverd en als gevolg daarvan richting de stratosfeer gestuurd. De line-up van de band indertijd loog er ook niet om: Cozy Powell, Neil Murray, John Sykes, Mel Galley, Jon Lord en natuurlijk David Coverdale zelf. Met zoveel talent kon het ook bijna niet mis gaan en dit ‘Live in ’84 – Back To The Bone’ laat precies horen waarom.

Bootleg

Alhoewel dit een officiële release is, klinkt de CD niet zo. Eerder als één van de betere bootlegs uit die tijd. De waarde van dit document zit ‘m in dan ook eerder in de historische significantie dan in de audiofiele kwaliteit, want officiële opnames van deze line-up en uit deze periode zijn bijzonder spaarzaam. En eigenlijk is dat vreemd want Whitesnake anno 1984 klinkt op dit album als een goed geoliede machine en de setlist bestaat uit louter krakers. ‘Crying In The Rain’, ‘Soldier Of Fortune’, ‘Love Ain’t No Stranger’ en ga zo maar door. Wel jammer is dat dit niet een integrale concertregistratie is geworden maar meer een collage van songs van diverse shows. Hierdoor zitten er nogal wat doublures in de tracklist die wat mij betreft niet nodig waren geweest. Toch zijn de performances van, met name, Coverdale en Sykes om van te smullen en het is bijna niet voor te stellen dat beide mannen nog geen drie jaar later gezworen vijanden zouden worden.

Tribute

Het laatste gedeelte van de CD is een medley van diverse songs en is bedoeld als tribute aan de overleden Jon Lord. Hij haakte na deze tour af om weer tot Deep Purple toe te treden, maar op deze opnames vlamt hij nog als vanouds in de band van de man die hij ooit zelf aanstelde als vocalist bij Deep Purple. Lord is overigens niet de enige gestorven muzikant uit deze line-up. Ook Cozy Powell en Mel Galley zijn niet meer onder ons dus in die zin is deze CD ook een eerbetoon aan hen.

En daarna

Whitesnake zou na deze tour het album ‘1987’ maken en definitief toetreden tot de absoluut Grootsten der aarde. Het hele spel zou daardoor veranderen en ook daarom is deze registratie zo interessant omdat het de band op het snijvlak van de bluesy rock uit de beginjaren en de gelikte stadionrock van de latere jaren vindt. Voor de fan is dit dus een niet te missen album en sowieso ook voor een ieder die classic rock een warm hart toedraagt. Met liefde samengesteld door David Coverdale zelf is dit een prachtige, zij het ietwat modderig klinkende, toevoeging aan een toch al niet misselijke discografie.

Eindoordeel: 8/10