Nieuw album vol met "vintage" Country en Americana voor Whitney Rose

2017-11-07 07:00:00 • 2 min lezen

Country / Pop / Singer-songwriter
8

Whitney Rose - Rule 62

Ze haalt haar inspiratie vooral uit de hoek van Country en Americana-muziek maar ook invloeden van rock ’n roll uit de jaren 50 en 60 zijn duidelijk hoorbaar in de muziek van deze 31 jarige Canadese singer/songwriter. Na het goed ontvangen Heartbreaker Of The Year uit 2015 is ze nu terug met haar tweede volwaardige album met de titel Rule 62.

Label : Six Shooter Records / Bertus

Een verwijzing naar de AA
Deze in Europa nog relatief onbekende singer/songwriter verhuisde naar Austin voor de opnames van dit tweede album. De combinatie van Country, Roots en Americana is meteen voelbaar bij de opener ‘I Don’t Want Half (I Just Want Out)’ en het uptempo vervolg ‘Arizona’. Nummers die misschien een stukje mistige weemoed oproepen aan de muziek van Dolly Parton en Loretta Lynn. Whitney over ‘Arizona’: “It’s just a fun little ‘screw you’ song that affords me the opportunity to talk up one of my favorite states.” Nog indringender is de ballad ‘Never Crossed My Mind’ waarbij Whitney haar stem de emotie prachtig overbrengt en waarbij de akoestische gitaar en de pedal-steel voor het raffinement zorgen. Overigens is de titel van het album, Rule 62, een verwijzing naar de 62ste regel van de AA (Don’t Take Yourself Too Damn Seriously). Overigens is muziek maken voor Whitney wel degelijk een serieuze zaak waarbij haar talent niet onopgemerkt is gebleven.

De hand van Raul Malo (The Mavericks) is voelbaar
Ook pakt ze op een meer dan prettige wijze terug naar het vintage geluid van weleer; luister maar eens naar ‘You Don’t Scare Me’ waarin ze overtuigend overkomt maar dat komt omdat ze al zo vaak een gebroken hart heeft gehad…… Ook ‘Better To My Baby’ heeft deze glans over zich en is ook één van de betere songs van dit album. Gaandeweg wordt de hand van Raul Malo (The Mavericks) ook steeds meer voelbaar waarbij de aanwezigheid van enkele prima sessiemuzikanten zoals Chris Scruggs (o.a. Steel Gitaar) natuurlijk wel helpt. Zijn er nog meer verrassingen? Jazeker, het swingende, Boogiewoogie achtige ‘Can’t Stop Shakin’, het countryrock ‘Time To Cry’ en de lekkere meezinger ‘You’re A Mess’. Verder pakt deze sympathieke Canadese vaak terug naar country waarbij ‘Wake Me Up In Wyoming’ absoluut genoemd moet worden; luister naar de trillende stem van Whitney, de “fiddle”, piano en het vibrerende “twang” gitaargeluid. Al met al een meer dan aangename combinatie.

Met het materiaal op dit nieuwe album is het de bedoeling om grenzen te verleggen en ook Europa te veroveren. Het album is al enkele weken uit maar het verdient nog de nodige aandacht. Whitney Rose heeft een eigen, wat nasaal geluid wat er voor zorgt dat ze een authentiek geluid heeft en daarnaast in staat is gevoel in haar muziek te leggen zonder dat het allemaal hoogdravend gaat klinken. Combineer dat met solide geschreven nummers die boven de middelmaat uitsteken en je hebt een resultaat dat klinkt als een klok. Qua stijl moet je het vooral zoeken in Country en Americana en vooral bij de nummers die een “vintage” laagje hebben gekregen blijf ik op de repeatknop drukken. Veel luisterplezier.

Whitney Rose Live:
31 mei 2018; Tivoli Vredenburg, Utrecht

Country / Pop / Singer-songwriter