2015-09-13 07:00:00 • 9 min lezen

Widowspeak - All Yours

Widowspeak – All Yours

Label: Captured Tracks

Eindoordeel: 6,5/10

Prettig saai

Je hebt van die platen die in hun geheel vallen in de categorie “prettig saai”. Het derde album van het gezelschap Widowspeak valt in die categorie. Tien liedjes die vrijwel geheel worden gedragen door de dromerige zang van Molly Hamilton die gedurende de gehele speelduur klinkt alsof ze net een stevige toeter Afrikaanse kruiden heeft opgerookt. Ze wordt hierbij begeleid door prettige, melodieuze klanken die ergens balanceren op het randje van traditionele indie, Americana en een vleugje pop. Het resultaat had iets heel spannends kunnen zijn, maar op de één of andere manier zet het titelnummer al bij de opening van het album de toon en daar wordt ook niet meer van afgeweken. Nu is stijlvast zijn natuurlijk iets heel moois, maar een beetje variatie hier en daar was toch wel broodnodig geweest. Zelfs als de drums een beetje meer van zich laten spreken en we bijna in een soort van swingende modus terecht komen (zoals in ‘Dead Love (So Still)’) wil de vlam maar niet in de pan slaan omdat Hamilton de muzikale energie met haar stem meteen volkomen dood slaat. Het tweeluik ‘Stoned’ en ‘Girls’ gaat hierin zelfs zo ver dat het vermoeden ontstaat dat ene heer Morpheus zich met de composities heeft bemoeid.

Wolligheid

Ook de productie is net iets te droog en te wollig om echt goede accenten aan te brengen binnen het geheel. En dat is gewoon jammer omdat elk nummer hier, ontdaan van de context van het album, op zich prima is. Uitstekend zelfs. Het is meer dat wanneer we de nummers achter elkaar luisteren er iets ontstaat dat gewoon te homogeen is. Hierdoor is ‘All Yours’ een album geworden dat maar geen indruk achter wil laten. Niet op een goede, maar ook niet op een slechte manier. Het kabbelt. Prettig, maar saai. Het lijkt dan ook aan te raden om Hammilton voortaan bij de rookwaar vandaan te houden en er het liefst nog een paar bad boyfriend experiences in haar leven aan toe te voegen. Misschien dat er dan iets meer grit, iets meer bite in haar vertolking kan ontstaan waardoor ook de muziek iets meer gaat leven. Zoals het is, is ‘All Yours’ met name een plaat voor de shuffle waarin zo nu en dan eens een liedje voorbij komt en je denkt “hey, dit is prettig!”. Als ensemble van tien nummers achter elkaar faalt die missie echter met verve en is er enkel de oprechte hoop dat de band na de opnames niet definitief in de winterslaap is gedommeld opdat ze zich in de toekomst tenminste nog kan revancheren. Op basis van ‘All Yours’ mag hiervoor terecht gevreesd worden.

Dynamic Range Value: DR7

Eindoordeel: 6,5/10