Vierde album Expect The Best van New Yorkse Indie band Widowspeak

2017-09-01 07:00:00 • 2 min lezen

Indie / Pop / Rock
7,5

Widowspeak - Expect The Best

De Amerikaanse Indierockband Widowspeak heeft de afgelopen jaren een eigen sound ontwikkeld; een combinatie van diffuse “Dream pop” en rock, aangevuld met country en Indie. Het vierde album Expect The Best kwam vorige week uit en betekent het nieuwste hoofdstuk uit de carrière van deze indierockband die Brooklyn als thuisbasis heeft.

Label : Captured Tracks

Dilemma’s in het leven
De band opent met het wat onheilspellend klinkende ‘The Dream’, een nummer dat een constante spanningsboog heeft ondanks het feit dat je het gevoel hebt dat het nummer nooit écht loskomt. Hoe anders is dat dan bij het volgende nummer ‘When I Tried’ dat zich vanaf de eerste noot ontwikkelt tot een lekker vlot klinkende indie-track. Een nummer dat vertelt over de fase in het leven van zangeres/gitarist Molly Hamilton toen de eigen verwachtingen van het leven skyhigh waren maar ze in het dagelijks leven niet aan iets nieuws wilde of kon beginnen maar ook niet in staat was om iets concreet af te ronden. Noem het een soort vacuüm. Zelf zegt ze hierover: “I wasn’t sure what the motivation was anymore. Not specifically related to music, or creative work, but to everything / It’s hard to keep up the effort of trying”. Vervolgens is daar de ijzersterke eerste single ‘Dog’ die een vloeiende melodie kent en waarbij Molly ook weer die dromerige stem neerzet en waarbij ze haar mening over Social media naar de wereld ventileert. Zo zet de band de toon voor de rest van het album en is de nieuwsgierigheid naar meer aangewakkerd.

Groezelig gitaargeluid
De band heeft voor dit album gekozen voor een iets ander geluid waarbij je het gevoel krijgt dicht bij de band te staan. Het roer ging niet rigoureus om maar het zijn de details. Luister maar eens naar het broeierige en ietwat duistere ‘Warmer’ en de prima titelsong ‘Expect The Best’ waarbij wederom het groezelige gitaargeluid van Molly en Robert Earl Thomas op de voorgrond wordt geplaatst. Soms pakt het tweetal (bij liveoptredens vullen Willy Muse op basgitaar en James Jano op drums het tweetal aan) terug naar de basis en durft het ook wat rustigere tracks te brengen. ‘Good Sports’ bestaat grotendeels uit niet meer dan wat gitaarloops en de stem van Molly die af en toe wordt aangevuld met wat percussie. Verder zijn nummers als ‘Right On’ en de dromerige afsluiter ‘Fly On The Wall’ ook het beluisteren meer dan waard.

Op Expect The Best wordt duidelijk dat de band een volgende stap heeft gezet. Nog steeds is daar een muzikale tegenstrijdigheid tussen licht en donker, opgewektheid en dreiging. Vervormd gitaargeluid, donkere drums en die wat zweverige, dromerige stem van Molly zorgen voor een aangename mix van pop, rock en Indie waarbij men tekstueel persoonlijke angsten en actuele thema’s niet schuwt. Soms is het zelfs wat autobiografisch zoals bij ‘Dog’ en ‘When I Tried’. Een waardige opvolger van ‘All Yours’ uit 2015 en misschien wel de beste plaat tot heden van dit duo dat zich live transformeert tot een band. Veel luisterplezier.

Widowspeak Live:
23 November : Rotown, Rotterdam

Indie / Pop / Rock