2014-12-14 07:00:00 • 6 min lezen

Wilco - Alpha Mike Foxtrot

Wilco – Alpha Mike Foxtrot Label: Warner Eindoordeel: 8 Wie Wilco kent, kent het concept “dezelfde akkoorden, hetzelfde getokkel en dezelfde sfeer.” Dat zijn de ingrediënten van Wilco naar zijn eigen zeggen.

De Amerikaanse singer songwriters rock werd 20 jaar geleden opgericht als doorstart van de cultact Uncle Tupelo (zie elders op mpodia). Jeff Tweedy, Nels Cline, John Stirrat, Glenn Kottche, Micheal Jorgensen en Pat Sansone zijn de heren die zich samen Wilco noemen.

Na de doorstart hield de band zich voor om de country vast te houden. De albums “A.M.” en “Being There” waren daardoor country en blues georiënteerd. Men hield de sound vast van hun helden Woody Guthrie en Dylan. Dit dan wel met groot succes. De dochter van Guthrie vroeg de band om nog niet eerder gepubliceerde teksten van de gothfather te verwerken in hun songs. Wanneer UK protest folkzanger Billy Bragg in beeld komt, ging de band met hem de studio in. Dit resulteerde in “Mermaid Avenue 1&2” en bracht Wilco “The Jolly Banker” op internet uit om de donatie te doen voor de Woody Guthrie Foundation, om zijn nalatenschap levend te houden..

Hoewel dit een eervol project was, bleek de drang om een andere koers te volgen. Tussen de albums van Mermaid Avenue door bracht Wilco het album “Summerteeth”. Hiermee sloeg de band een nieuwe weg in. Het werd meer poprock dan folk, waardoor het toegankelijker werd voor het grote publiek. De zoektocht naar de juiste klank werd uitgewerkt in hun albums “Yankee Hotel Foxtrot” en “A Ghost is Born”. Met het album “Sky Blue Sky” heeft de band de balans tussen de rock, pop en het grote publiek gevonden. De albums “Wilco” en “The Whole Love” volgden deze sfeer en werden dan ook het meest succesvol.

Nu is er een box Alpha Mike Foxtrot” dat een overzicht geeft van 20 jaar Wilco in alle facetten waar men in zich heeft begeven. Het is een prachtig overzicht met veel remix, demo materiaal en unreleased tracks. Hier wordt duidelijk dat Jeff Tweedy en de zijn erg productief waren en te veel materiaal had om alles op een schijfje uit te brengen.

Deze box is meer dan welkom bij de Wilco fans. Voor degene die Wilco niet goed kent en deze band wil ontdekken, komt er een verzamelalbum dat een overzicht geeft van 20 jaar Wilco.