2015-10-29 07:00:00 • 10 min lezen

Will Samon - Ground Luminosity

Label : Talitres / Munich Records Eindoordeel : 6,5

Het nieuwe album van de Britse singer/songwriter Will Samson heeft de titel Gound Luminosity meegekregen en zal vanaf 30 oktober overal in Nederland te krijgen zijn.

Muziek doorspekt van emoties De in Brighton woonachtige Samson staat bekend om het gebruik van allerlei electronica om daarmee zijn muziek te maken die vaak doorspekt is van emoties. De opener is op zijn zachtst gezegd gewaagd te noemen. ‘Tumble’ is volledig instrumentaal en het subtiele gitaarspel en de aanwezige violen brengen een soort van onbehagen dat dit nummer meteen tot één van de hoogtepunten weet te promoveren. Dat onbehagen, die spanning, weet hij het gehele album vast te houden. Bij ‘Sunbeamer pt.1’ is dat door een stuwende bas in combinatie met dreigende violen en bij de titeltrack ‘Ground Luminosity’ heb je steeds het gevoel dat het een kakafonie van geluiden is zonder enige samenhang. En toch blijft die eerder genoemde emotionele lading aanwezig en blijf je geboeid.

Onheilspellende sfeer De melancholie en emotie druipen werkelijk van ‘Flow, The Moon’ af, een nummer waar Samson samenwerkt met Michael Feuerstack. Mooi akoestisch gitaarwerk en Samson die zijn falset-achtige stem laat horen die je zo af en toe doet denken aan het geluid van Asgeir. Deze lijn trekt hij door bij ‘When I Was A Mountain’ waarbij hij werkelijk de bovengrens van zijn stem opzoekt en waar ook weer die onheilspellende sfeer je bij de kladden pakt. Het met trillende violen en eenvoudig gitaarspel omlijste ‘Night Canyon’ is de afsluiter van deze toch wel bijzonder muzikale reis die zich in de geesteswereld van Will Samson afspeelt.

Eindoordeel De man heeft zijn muzikaliteit al eerder bewezen. Op Ground Luminosity doet hij dat soms wederom maar overall blijft het binnen een bepaald spectrum waardoor verveling soms op de loer kan liggen. In de ruim 40 minuten dat het album duurt, wisselt hij muzikale genialiteit af met overbodige tracks. Over het geheel genomen toch een aangename luisterervaring. Veel luisterplezier.