Prachtig instrumentaal album Goes West van William Tyler

Label : Merge Records

2019-01-25 07:00:00 • 3 min lezen

Instrumentaal
8

William Tyler - Goes West

De inmiddels 39-jarige gitarist/muzikant William Tyler heeft de inspiratie voor zijn nieuwe, uiteraard instrumentale, album opgedaan naar aanleiding van zijn verhuizing van Nashville naar Californië. De titel Goes West is dan ook meer dan toepasselijk.

Instrumentale pareltjes
We kennen Tyler van zijn rol in Lambchop en Silver Jews maar vooral naar aanleiding van de drie eerder uitgekomen albums waarvan Modern Country uit 2016 zeer goede kritieken kreeg. Tyler wordt of werd in Nashville gezien als één van de meest begenadigde elektrische gitaristen en het is dan op zijn minst opvallen dat hij op Goes West vooral op de akoestische gitaar te horen is. Toch moeten we het feit dat de verhuizing tot inspiratie heeft geleid niet te zwaar nemen want ook een nummer als ‘Our Lady Of The Desert’ roept niet de associatie op met oneindig lijkende landschappen en uitgestrekte Canyons. Wel is Tyler als geen ander in staat om deze instrumentale pareltjes op een sympathiek klinkende wijze te produceren en dat voor een groot toegankelijk publiek waarbij je zijn stijl ergens tussen Folk en Country kunt plaatsen.

Dicht bij solowerk
Op dit album wordt hij overigens bijgestaan door namen als Bill Frisell en Meg Duffy (gitaar), James Wallace op toetsen, Brad Cook (bas) en drummer Griffin Goldsmith. Met de ruim vijf minuten durende opener ‘Alpine Star’ hebben we meteen het album in een notendop verteld. Een prachtig instrumentaal verhaal dat vooral door Tyler op akoestische gitaar wordt vormgegeven. Alle nummers zijn puntgaaf en details zorgen voor de variatie; de gelaagdheid, het tempo, de stemming, het wordt door Tyler allemaal vormgegeven. ‘Man In A Hurry’ klinkt niet gejaagd en ‘Our Lady in The Desert’ roept niet die alles broeierige sfeer op. Een nummer als ‘Rebecca’ en ‘Call Me When I’m Breathing Again’ liggen het dichtst bij zijn eerdere solowerk maar voor de rest horen we ook zijn muzikale vrienden die het geheel versterken zoals bi het prachtige ‘Not In Our Stars’.

Het is toch prachtig dat William Tyler er weer in slaagt om een volledig instrumentaal album uitermate boeiend te maken. De tien nummers ademen emotie en gevoel en Tyler gebruikt zijn vingers op de snaren om zijn gevoel te laten spreken. Veel luisterplezier.

William Tyler Live:
20 april : Paradiso, Amsterdam

Instrumentaal