2016-06-12 07:00:00 • 4 min lezen

William Tyler - Modern Country

Label : Merge Records Eindoordeel : 7

William Tyler is een 35-jarige muzikant/gitarist uit Nashville, Tennessee en het is dan ook niet raar dat zijn muzikale roots in de country en de folk liggen. Muziek schrijven en maken is Tyler met de paplepel ingegeven met songwriter als vader die  o.a. werk schreef voor LeAnn Rimes. Modern Country is Tyler’s derde solo album en ook nu is het album geheel instrumentaal en laat hij vooral de gitaar spreken.

Tyler heeft zich met gerenommeerde muzikanten omringd“What You Hear Is What You Get“ zal Tyler wellicht bedoelen met de ruim 9-minuten durende opener ‘Highway Anxiety’. Het nummer wordt prachtig opgebouwd en neemt ons mee in de weidse landschappen die Amerika rijk is. Het gitaarspel is virtuoos en ruimtelijk waardoor het vooral een akoestisch gevoel achterlaat, iets wat Tyler overigens het complete album doet. De inspiratie voor dit album is vooral de natuurschoon van de VS, de uitgestrekte landschappen van dit onmetelijk grote land maar ook delen van de Amerikaanse geschiedenis zoals de burgeroorlog. Het geheel is opgenomen in een studio in Wisconsin waar Tyler zich liet omringen door gerenommeerde muzikanten zoals Glen Kotche van de band Wilco en Multi-instrumentalis Phil Cook. Tyler laat zijn gitaren steeds anders klinken en de nummers worden door de overige muzikanten passend ingekleurd met een verbluffend geheel als eindresultaat.

Een muzikale ode aan al het natuurschoon dat de VS rijk is De opener maakt de bedoelingen van Tyler dus meteen duidelijk en de overige ruim dertig minuten neemt hij ons dan ook mee op zijn instrumentale interpretatie van Amerika. Sfeervol, subtiel, met een mengeling van folk- en country invloeden. ‘Albion Moonlight’ is een nummer dat geïnspireerd is op het belangrijkste karakter van The Journals Of Albion Moonlight, geschreven door Kenneth Patchen, één van de meest invloedrijke dichters uit de 20e eeuw. Het nummer weet op een perfecte wijze een broeierige sfeer neer te zetten die de zuidelijke staten kenmerkt. ‘Kingdom Of Jones’ en vooral ‘Gone Clear’ zijn mooie, sfeervolle composities. Afsluiter ‘The Great Unwind’ is ook, net als de opener, een op zich staand muzikaal verhaal. Het gitaarspel in het eerste deel doet soms denken aan het geluid van Mark Knopfler, maar gaandeweg is het toch echt weer de overtuiging van Tyler die boven komt drijven.

Eindoordeel Modern Country is een muzikale ode aan het fantastische landschap dat Amerika rijk is. Willam Tyler gebruikt zijn virtuoze gitaarmuziek, ondersteund door geweldige sessiemuzikanten, om dit sfeervol neer te zetten. Met de ogen dicht en in gedachten kun je al luisterend een reis van The Great Smokey Mountains naar Yosemite National Park maken en de landschappen aan je voorbij zien trekken. Het is een mooi album geworden dat geen moment verveeld en bij herhaald beluisteren alleen maar beter wordt.