2014-12-11 07:00:00 • 6 min lezen

William White - Open Country

Label : Sound Level / Music & Words Eindoordeel : 8

Het is even klapperen met je oren en knipperen met je ogen. De naam William White in combinatie met reggae doet je aan Jamaica denken en anders wel minimaal aan een Amerikaan. Toch is niets van dit alles waar, behalve dat Open Country inderdaad een reggae-plaat is. Maar William White is niet afkomstig uit Jamaica, noch uit de US of A. Niets van dit alles, want ondanks dat White op Barbados geboren is, woont hij het grootse deel van zijn leven in Zwitserland, het land van de alpenreuzen, koebellen en Zwitserse uurwerkjes.

Aanstekelijke, laid-back reggae Op tien heerlijke, vrolijke maar vooral authentieke nummers neem White ons mee op zijn reggae-trip. En dat reisje is meer dan prima. Na de heerlijke laid-back openers ‘Power Reggae’ en ‘Caution’ (cover van Bob Marley) maken we met ‘Reggae Can’t Stop Loving You’ kennis met zijn eerste echte lovesong. Opvallend aan dit album is de vakkundigheid waarmee het is opgenomen. Inmiddels heeft White vooral in Zwitserland al wel een carrière opgebouwd en heeft in de afgelopen tien jaar wel het klappen van de zweep leren kennen. Zijn eerdere drie albums waren allemaal goed voor goud en met die ervaring en zijn netwerk wordt Open Country waarschijnlijk het volgende succes. Medewerking krijgt hij van gitarist Ian Coleman (Ziggy Marley) bassist Devon Bradshaw (Burning Spear), hetgeen de kwaliteit natuurlijk ook ten goede komt.

Opname in Kingston Naast die lekker klinkende laid-back reggae is er ook nog ruimte voor een tweetal Rub A Dub’s waarbij de legendarische Toots And The Maytals hun medewerking verleenden. Het resulteerde zelfs in een opname in Kingston, Jamaica. Hoe mooi kan het leven voor een Zwitser zijn! Wat de plaat bijzonder maakt is dat White zo nu en dan vlagen van overige delen van het muzikale spectrum laat horen. Luister bij ‘Rain In Portland’ naar die fijne, subtiele jazz-geluiden en ook titelsong ‘Open Country’ heeft heerlijke muzikale nuances. Als je na het luisteren van dit album nog niet genoeg hebt van deze vrolijke klanken dan kun je verder met de bonus-cd waarop een live-concert te beluisteren is; opgenomen in Winterthur.

Eindoordeel Het kan niet lang meer duren voordat een internationaal label deze getalenteerde artiest gaat ontdekken. Wereldberoemd in  Zwitserland maar buiten die grenzen nog relatief onbekend.  De wereld van de reggae wordt in ieder geval op een zeer vakkundige en aangename manier verrast door deze rasartiest die dit album in eigen beheer heeft uitgebracht. Het geeft de burger weer een warm gevoel voor deze periode van het jaar. Veel luisterplezier.