Williamson Brothers - Williamson Brothers

Label : Dial Back Sound

2021-07-30 07:00:00 • 2 min lezen

Rock
7,5

We kennen ze als de basgitarist en drummer van Lee Bains III & The Glory Fires, zo’n typische Amerikaanse band uit het zuiden van de VS. Om precies te zijn uit Birmingham, Alabama. De broers Blake en Adam Williamson spelen al hun leven samen en dit titelloze album is hun debuut als duo.

No-nonsense
Blake is de multi-instrumentalist terwijl zijn broer Adam over het algemeen het spelen op gitaren voor zijn rekening neemt. Zoals gezegd spelen ze al heel hun leven samen en maakten samen deel uit van lokale bands. Met Lee Bains III & The Glory Files hadden ze best internationaal succes en stonden enkele jaren geleden zelfs nog in Paradiso. Met dit titelloze debuut brengt het duo ons weer een hele aardig portie Southern Rock, bijgestaan door enkele ex-bandleden van de Drive-By Truckers. Met de stevige no-nonsense rocker ‘Take Back The Summer’ wordt het album geopend. Daarna volgt een iets rustiger nummer ‘I Hate It Here’ dat nog steeds wel een lekkere groove kent en waarbij het 70’s rockgevoel weer terug komt. Het andere moment van bezinning is bij ‘Pass The Blame’ dat als een pianoballad begint maar gaandeweg toch nog wordt uitgebouwd met wat synths, gitaar en drums.

Southern Rock
De rest van de nummers op dit debuutalbum zijn vooral Southern Rocksongs; ‘God For Government’ is weer zo’n rocker met scherp gitaarspel en stuwende drums en ook ‘Pressure’s On’, ‘Losin Faith’ en ‘This War’ brengen een stevige dynamiek met hier en daar een aangenaam rauw randje. ‘Kick And Scream’ heeft naast Rock ook duidelijk Soul en R&B invloeden en daar draagt de bijdrage van toetsenist Jay Gonzalez (Drive By Truckers) absoluut een steentje aan bij. Naast de eerder genoemde rustigere nummers is er nog het broeierige ‘Avenue H’ waar de resonerende gitaar nooit ver weg is en absoluut tot de hoogtepunten van het album hoort. Als afsluiting is er nog een “hidden track”; het geen nummer maar een gesprek dat niet echt veel inhoud heeft en volgens meer als een grap gezien kan worden.

Het is natuurlijk allemaal niet echt vernieuwend wat de Williamson Brothers ons voorschotelen. Dat is ook niet nodig want het album klinkt solide en als je een Rockplaat kunt waarderen dan is dit een prima plaat en een geslaagd debuut. Veel luisterplezier.

Rock