Wanneer ervaring en gevoel een tekst krijgt

Label: Legacy / Sony

2017-04-23 07:00:00 • 2 min lezen

Blues / Country
8

Willie Nelson - God's Problem Child

Met William Hugh Nelsen hebben we het over een van de Godfathers van de country singer songwriters die nu nog leven. Hij hoort tot de categorie country zangers a la Dolly Parton, Johnny Cash en Kris Kristofferson. Toch weet hij met zijn outlaw country en zijn look zich in de schijnwerpers te zetten door veelvuldig drugsgebruik en wapen bezit. Wanneer Nelson zijn hits scoort met Julio Iglesias (“To All The Girls I L Loved Before”) en zijn acteer activiteiten in Miami Vice en Dukes of Hazzard werd zijn vaste fan-base wat gewisseld.

Wanneer Nelson begin dit millennium 16 miljoen aan de Amerikaanse fiscus terug moest betalen en opgepakt werd voor drugsbezit werd het allemaal even rustig rondom Nelson. Met zijn bedrijf om groene sojaolie diesel te maken groeit onverwachts en zijn initiatieven voor de gemeenschap is groot. Naast jaarlijkse Farm Aid (Live Aid van de countrymuziek) en inzamelingsacties voor bv de Tsunami in Azie is Nelson erg maatschappelijk betrokken. Hiermee ontstaat de link met Neil Young die dat op zijn beurt ook is, met als gevolg dat de zonen van Nelson in de band van Young spelen.

Het album God’s Problem Child kent heerlijk laidback blues met een vleugje country stijl. ”Little House on the Hill”, “Lady Luck" en "A Woman’s” Love" zijn klassieke country songs.  Maar met het titelsong met Tony Joe White, Leon Russel en Jamey Johnson en “Still Not Dead” ligt het accent meer op de blues. De karakteristieke zangstijl van Nelson is waar je van houdt of direct uit zet. Maar het is op zijn minst relaxte country muziek te noemen en de teksten zijn weer heerlijk persoonlijk Nelson te noemen. Het gevoel en de ervaringen van het leven krijgt met de songs van Nelson een tekst.

Blues / Country