2016-05-01 07:00:00 • 6 min lezen

Wire - Nocturnal Koreans

Wire – Nocturnal Koreans Label: Pink Flag /Bertus Eindoordeel: 8 Afgelopen jaar verraste de band Wire met een mooi album “Wire”. Het was een selectie van songs waar Colin Newman, Graham Lewis, Robert Gray en Matthew Simms van dachten dat dit het beste was van de opgenomen songs. De songs werden al live gespeeld en tijdens de tour opgenomen voordat men de studio in dook. De reactie van het publiek bracht de keuze weer. Het album kreeg positieve reacties waardoor de band heeft gedacht om de nog een selectie te maken van de gemaakte songs. Het gaat hierbij dat men in de juiste mood zat om de songs te schrijven en op te nemen. “Nocturnal Koreans” is dan ook deel 2 van het album “Wire”. Deze songs sluiten dan ook naadloos aan bij het vorige album. “Internal Exile” en “Forward Position” zijn weer lekkere songs waar een Bono Vox zijn inspiratie vandaan kan halen voor zijn nieuwe U2 album. Want zo liggende verhoudingen. Deze 40 jaar oude band is een inspiratiebron voor het commercieel U2 geweld. Het album ademt rust uit terwijl het de rocksound tegelijk beheerst. De ontspannen stem van Newman bepaald de sfeer van het album zoals het “Pilgrim Trade” en het titelnummer. De teksten blijven kritisch ten opzichte van de maatschappij waaronder het “Dead Weight” en “Fishes Bones”. Ditmaal staan er (maar) 8 nummers op het album, omdat deze als lost-songs werden beschouwd. Toch een goede set om dit deel op schijf te zetten en het titelloos album nu compleet te hebben. Het kan beschouwd worden tot het betere werken van de heren in deze eeuw.