2015-10-17 07:00:00 • 6 min lezen

With The Dead - With The Dead

With The Dead – With The Dead

Label: Rise Above Records

Eindoordeel: 8,5/10

Onder de grond

Goede doom metal is alsof het je begraaft onder een container vol met mulle, gitzwarte aarde terwijl de wormen langs je wangen naar je oren kruipen en je handen zich een weg naar buiten proberen te klauwen zonder ook maar een greintje resultaat. Goede doom is een dikke branddeken die om je lijf heen gesmolten is en waarbinnen de claustrofobie hoogtij viert. Laat het maar aan ex-Cathedral mastermind Lee Dorian over om je in die state of mind te brengen. Samen met twee leden van Electric Wizard (Tim Bagshaw en Mark Greening) levert hij met dit ‘With The Dead’ een album af dat stijf staat met muziek die zo de soundtrack van het “leven” gedurende de apocalyps had kunnen zijn. Meteen vanaf opener ‘Crown Of Burning Stars’ barst het feest los om je daarna met ‘The Cross’ op de stoel van ’s werelds engste tandarts sinds Jozef Mengele te gespen met het zeurende geluid van een dikke tandboor die niet zal stoppen totdat ‘ie al je zenuwen aan gort heeft geslepen. Nee, een warm bad is dit allemaal niet.

Party like its 1999

Wie na die eerste twee aanvallen op de zintuigen dacht dat er nog wel wat hoop gloorde komt meteen bedrogen uit met ‘Nephthys’ dat in de verte wel wat weg heeft van de muziek van het Zeeuwse Gorefest. In relatie tot de rest van het album is dit echter wel zo’n beetje het enige "lichtpuntje" want daarna worden we meteen het meest giftige moeras ingezogen met ‘Living With The Dead’ waar Dorian klinkt als een boosaardige circusdirecteur die vanaf de prettoren door een megafoon de op handen zijnde copulatie van hitsige karkassen van commentaar voorziet. En, je raad het nooit: één van die zombies heeft haar oogje op jou laten vallen! Hoe het is om met haar te zijn vernemen we vervolgens in ‘I Am Your Virus’ wat klinkt alsof je in een weckpot bent belandt met een Italiaanse familie naaktslakken die je vanaf daar de diepste putten van de hel intrekt: ‘Screams From My Own Grave’. Een track die zo traag en log is dat het lijkt alsof ze bijna onder haar eigen gewicht zal gaan bezwijken. Of in ieder geval rottend uit elkaar zal vallen.

Funky music

En dan is de koek op en vallen we uitgeput neer. Weinig platen die ik in de afgelopen jaren heb gehoord zijn zo intens duister en afmattend als dit ‘With The Dead’. Zelfs door de wol geverfde doom-fanaten zullen niet weten wat hen overkomt als ze dit opzetten. Dorian en zijn olijke vrienden zetten wat dat aangaat nieuwe standaarden hier en het doet je afvragen wat deze mannen in vredesnaam hebben gerookt om in een bui te komen die muziek als dit oplevert. Zet deze plaat op samen met ‘Negative Feedback Resistor’ van Destruction Unit en je laat alle hoop op een beter bestaan subiet varen. Als dat de missie was van With The Dead dan is ze daarin in ieder geval glansrijk geslaagd en levert ze wat mij betreft een plaat op die nieuwe standaarden binnen het genre zet. Veel zieltjes zullen Dorian en de zijnen hier vast niet mee winnen, maar voor degene die overstag gaat kan het luisteren naar de muziek hier wel eens een levensveranderende ervaring zijn.

Opeens weet je het: je wordt grafdelver.

Dynamic Range Value: DR5

Eindoordeel: 8,5/10