2014-02-16 07:00:00 • 9 min lezen

Within Temptation - Hydra

Within Temptation - Hydra Label: BMG/ PIAS Eindoordeel: 8

Hydra, een slang met draakachtige uiterlijk, een monster uit het meer van Lerna, aldus de Griekse mythologie. Within Temptation heeft gekozen voor een om de metafoor van Hydra te gebruiken. Voor al de tegenslag die men kreeg bij hun vorige album “Unforgiven’, slaat de band nu dubbel hard terug. Het album was aanvankelijk een concept album met een film hier aan gekoppeld dat niet echt van de grond kwam.

Gedurende de jaren die er op volgden werd er een drummer gevonden voor Stephan Haestregt die inmiddels met My Favorite Scar op de buhne staat. Gitarist Robert Westerholt houdt het voor gezien als het gaat om live shows, maar blijft schrijven voor de band. Tevens geeft hij de band en zijn vrouw Sharon de ruimte om verder te ontwikkelen en Within Temptation tot een wereld act te brengen.

Dat lukt meer dan aardig. Met Hydra bereikt de band al de Amerikaanse podia en vervolgt men het succes dat enige jaren al is ingezet. Het is niet voor niets een van Nederlandse topacts. Vandaar dat Hydra niet een verrassende wijziging van sound mee geeft. Volle gitaren en ondersteund met toetsen, met daar over heen het zang talent van Sharon. Daar waar in het begin van WT meer lange uithalen van Sharon te horen zijn, ligt het accent nu meer op de ware zang. De afwisselingen die ze gebruikt met “Let Us Burn” en “Edge Of The World”, geeft de klasse van haar aan. Dit maal zijn er meerdere gast zangers aan songs toegevoegd. Wellicht zijn de hits “What Have You Done” met Keith Caputo en “Utopia” met Chris Jones goed bevallen . Zo speelt nu op het snelle rocknummer “Dangerous” Howard Jones een gast rol. Niet te verwarren met de “What is Love,” Howard Jones maar van Killswitch Engage. “And We Run” krijgt XZibit de ruimte om zijn raps toe te voegen aan de stevige rock. Op de single “Paradise” is een duet van Sharon met de voormalige Nightwish zangeres Tarja Turunen . Dave Dimer schuift aan bij het slotaccoord van het album “Whole World Is Watchin”. Juist deze toevoeging brengt geeft het album wat extra’s ten opzichte van de vorige albums. Verder is het concept van WT niet nieuw, maar vooral meer van het goede.