2014-09-14 07:00:00 • 7 min lezen

Work Of Art - Framework

Work Of Art - Framework

Label: Frontiers

Eindoordeel: 8,5/10

Toto

Net als labelgenoten State Of Salazar heeft het Zweedse trio Work Of Art een serieuze Toto-fetisj en zijn ze niet te beroerd om die te etaleren. Veel van deze review zou dus een één op één kopie kunnen zijn van die van SOS, ware het niet dat de nuances die Work Of Art aanbrengt ten opzichte van die band snelheid en speltechniek zijn, waardoor het dus net een iets andere variant op feitelijk hetzelfde wordt.

Catchy

En, verdomd, wat is het catchy en strak! Met name als je deze muziek luid op hebt staan ervaar je pas wat een power dit drietal in zich heeft en hoe goed ze zelfs de fusion-nuances uit de Toto-catalogus hebben weten te pakken. Luister maar eens naar een song als ‘Shout Till You Wake Up’. Dat is pure klasse, hoe gejat dan ook. Sowieso gaat de band als een dolle. Zanger Lars Säfsund heeft een AOR-strot zoals je ze niet zoveel meer hoort en klinkt hier als een jonge Bobby Kimball op speed. Maar ook Robert Säll en Herman Furin zijn no slouches en voorzien de band van een adrenalineshot waardoor het geheel stevig en melodisch door raast. Alleen in het slotnummer, ‘My Waking Dream’, gaat het tempo omlaag en ergens is dat wel een verlossing.

Origineel

Qua originaliteit krijgt WOA natuurlijk een royale nul (ze hebben zelfs een song met een meisjesnaam op deze plaat!) want werkelijk niets van wat je hier hoort klinkt ook maar zelf bedacht. Maar aangezien Toto ze zelf niet meer zo maakt en er nog steeds miljoenen fans van het oudere werk van die band rondlopen op deze aardkloot is dit het best denkbare alternatief voor de liefhebber. Bovendien klinkt het allemaal zo heerlijk positief en gedreven dat je wel een hart van steen moet hebben om hier niet een blij gevoel bij te krijgen.

Voor de liefhebber

Ik kan me indenken dat de AOR-liefhebber deze nieuwste release van Work Of Art zal vreten als zoete koek. En terecht ook. In het voorprogramma van Toto zal deze band waarschijnlijk nooit spelen, maar met een beetje mazzel kunnen ze het stokje van deze legendes overnemen wanneer die definitief de handdoek in de ring gooien. Op basis van deze release zou dat zondermeer gerechtvaardigd zijn.

Eindoordeel: 8,5/10