World Trade - Unify

Label: Frontiers rec,/ PIAS

2017-08-20 07:00:00 • min lezen

Progressive
7,5

World Trade – Unify

Bij de naam van de band World Trade, doken we even terug in de tijd. De band bracht in 1989 hun debuutalbum uit. De band rondom bassist zanger Billy Sherwood werd goed ontvangen, maar kreeg niet de ruimte dat het had verdiend. Wellicht had dit te maken dat het als het ware een open sollicitatie was waar de band Yes op reageerde. Sherwood werd daarna bassist bij de top prog rock act.

Nu zijn er wat jaren voorbij en tussentijds heeft Sherwood als World Trade nog een album op de markt gebracht. De co productie met Chris Squier bracht een Yes kloon productie. Nu is het tijd om er wederom nieuw leven in te blazen.
Na een matig begin wordt “The New Norm” geïntroduceerd. Gelukkig weet de band met “Were Were Going” zich te herpakken en met dit 7 minuten durende symfonische prog weer vanouds te presteren. Naast de vele keyboards zijn de composities gemakkelijk in het gehoor liggend maar in gewikkelder om te spelen. De bas binnen “Pandora’s Box” en bijbehorende stopjes en wisselingen zijn al lastig maar dit geheel blijft lekker naar te luisteren en dat is de kracht van World Trade. Hierdoor komt het in de buurt van de Yes song. Het meer rockende “On Target On Time” klinkt dan daar in tegen weer wat licht, maar past in het geheel van het album. “For the Fallen” weet de band een passende ode te brengen aan de gevallenden en met “The Same Old Song” wordt het muzikaal weer interessanter en stijgt dit even boven de mainstream progrock van “Unify” en “Life Force” uit.

Klein detail is dat drummer Mark T. Williams het broertje is van Toto zanger Joseph Williams en zoon van John Williams die op zijn beurt vele film muziek schrijft waaronder de muziek voor Star Wars, Indiana Jones en E.T.

Progressive