Country
7

Worry Dolls - Go Get One

Toen ze 18 waren kruisten ze elkaars pad. Zoe Nicol en Rosie Jones, beide singer/songwriters uit Engeland, besloten de krachten de bundelen en nu is daar het country-debuut van Worry Dolls.

Label : Bread & Butter Music / Bertus

Jaag je droom achterna
Zoe Nicol en Rosie Jones groeiden allebei op in Engeland (Rosie in Devon en Zoe in Liverpool) en tijdens hun studie in Liverpool ontmoetten ze elkaar tijdens een “open-mic” avond. De krachten werden gebundeld en ze besloten verder te gaan als een muzikaal duo onder de naam Worry Dolls. De twee begonnen met het schrijven van eigen materiaal waarbij de voorliefde voor countrymuziek de kern vormde. Na een tweetal EP’s vonden ze het tijd om hun droom na te jagen en vlogen ze de oceaan over naar Nashville om hun debuutalbum op te nemen. Bij het lezen van hoe Go Get One tot stand kwam moeten we natuurlijk ook denken aan het debuutalbum van Ward Thomas, toevallig ook een album met countrymuziek.

De banjo, fiddle en mandoline zijn alom aanwezig
Het album opent met ‘Endless Road’ en dit nummer is meteen richtingbepalend voor de rest van het album; een akoestische gitaar schetst de melodie, de tekst wordt tweestemmig gezongen door Rosie en Zoe en we horen de banjo subtiel toegevoegd. Het klinkt alsof we hier met een duo uit de “Southern States” te maken hebben maar niets is minder waar. Dit gevoel wordt zondermeer versterkt bij het lekker uptempo uitgevoerde ‘Train’s Leaving’; een onvervalste country of “bluegrass” song, compleet met Amerikaanse tongval, fiddle, banjo en mandoline. De hand van producer Neilson Hubbard, niet toevallig uit Nashville, is dan ook op het hele album voelbaar.

Complimenten voor de sessiemuzikanten
Zoe Nicole en Rosie Jones zingen alles tweestemmig. Op zich heeft dat meerwaarde want de stemmen versterken zich maar het zou de beide dames sieren als ze ook delen solo zouden zingen. Toch is er voldoende variatie en valt er genoeg te genieten; het ietwat melancholische ‘Don’t Waste Your Time On Me’ wordt afgelost met het lekker vlotte ‘Bless Your Heart’ (een nummer met hit potentie) en gaandeweg kom je bij ‘Passport’ en ‘She Don’t Live Here’, twee nummers die wedijveren voor beste nummer van Go Get One. Overigens verdienen de sessiemuzikanten een compliment aangezien zij muzikaal hun stempel op het album zetten;  zo horen we op het album bijdragen van The Wild Ponies, Doug & Talisha Willams en Ben Glover. Het album wordt afgesloten met twee rustigere nummers; ‘Things Always Work Out’ met een ‘Springsteen’-achtig mondharmonica deel.

Go Get One is een debuut waar het muzikale talent van af spat. Zoe en Rosie laten horen over een loepzuivere stem te beschikken en het album klinkt on-Brits. Kortom, als je dan toch een country album wilt maken is die missie geslaagd. Kritische noot is dat alles veilig en wat “netjes” klinkt; het mag best wat “rauwer” in dit genre en er hadden wat meer up-tempo nummers op mogen staan. Het tweetal werkt op dit moment een intensive Britse tour af dus het is nog even afwachten wanneer dit duo in de Nederlandse zalen te beluisteren zal zijn. Veel luisterplezier.

Country