2016-09-11 07:00:00 • 10 min lezen

Wovenhand - Star Treatment

Wovenhand – Star Treatment Label: Glitterhouse Eindoordeel: 8,5

Ruim 15 jaar geleden begon David Eugene Edwards een hobby bandje, Wovenhand. Als zanger en multi instrumentalist bij de folk rock act 16 Horsepower wist hij zich in de kijker te spelen. Als kleinzoon van een dominee werd Edwards zwaar Christelijk op gevoed. De laatste albums van 16 Horsepower kwam dit thema dan ook sterk naar voren. Hierdoor kwam er gedoe binnen de band waardoor Edwards in 2006 het voor gezien hield. Zijn energie stopt hij dan in zijn hobby band waardoor deze act met regelmaat albums ging maken. Inmiddels zijn we bij het achtste album beland. De folk van de 16 Hp is vervangen door een indie rock sound en gaat op tournee met de prog metal act Tool. Met “Star Treatment” komt Eugene op het punt dat de prog rock ideeën binnen de indie folk wordt geïntroduceerd. De metal producer Sanfork Parker, die voorheen in de band Minsk speelde wordt aangetrokken als producer. Dit is goed te horen op “Crook and Flail” en “Chrystal Palace” war de muzieksoorten elkaar vinden. Met een zangstijl van David Bowie hier in te verwerken wordt het geheel spannend en niet een 13 in een dozijn album. ”The Quiver” en “Go Ye Light” klinkt als Tin Machine en de laatste Bowie -jaren elkaar ontmoeten. Psychedelisch als Minsk, Nick Cave maar dan met een vleugje folk. “Golden Blossom” is het luchtiger nummer en dat is ook even nodig binnen al het zwaarmoedig donker geluid. Meesterlijk dat wel, waardoor Edwards de meerdere stappen zet in de voetsporen van de overleden Bowie. Wovenhand is in oktober te zien in Nederland:

4 oktober Effenaar te Eindhoven 5 oktober Melkweg te Amsterdam