Debuutalbum vol verrassingen voor Wovoka Gentle

Label : Nude Records / Konkurrent

2019-06-25 07:00:00 • 3 min lezen

Alternative / Pop
7,5

Wovoka Gentle - Start Clanging Cymbals

Het uit Londen afkomstige experimentele trio Wovoka Gentle bracht onlangs hun debuut uit. We hadden al kennis gemaakt met de tweeling Imogen en Ellie Mason en William Stokes door enkele eerder uitgebrachte EP’s maar nu is daar eindelijk het eerste volwaardige album Start Clanging Cymbals.

Fifa ‘19
De opener ‘Salient Point’ is typerend voor de experimenteerdrang van dit trio; vanuit een soort reclame-jingle worden samples op ons afgevuurd waardoor er een soort van filmische kakafonie van geluid ontstaat. Hoe anders is het gevoel bij het horen van de volgende track; ‘Punxsutawney Phil’ met een haast aanstekelijke samenzang en tweestemmigheid van de tweeling én William Stokes die muzikaal omlijst wordt door een aangenaam zomerse beat op o.a. traditionele instrumenten, waarbij vooral de blazers de aandacht trekken. Een nummer als ‘Small Vicory roept een soortgelijk gevoel op terwijl het bij FIFA ’19 te horen ‘1000 opera singers working in Starbucks’ een catchy nummer is dat dit trio al eerder op de kaart zette.

Vogeltjes op de achtergrond
Het trio past hier en daar een interlude toe om je als luisteraar weer mee te nemen naar het volgende muzikale hoofdstuk. ‘Gennesaret’, met weer die mooie klankkleur van de verschillende stemmen, zit in de hoek van dromerig/ambient terwijl ‘Perculiar Form Of Sleep’ weer alle kanten op vliegt. Hoe verrassend is het weidse ‘Oystercatcher’ dat een wat flowerpop/feelgood-karakter mee heeft gekregen met een wat rijker instrumentarium. Het vooral op finkerpicking gitaarspel drijvende ‘Tell 'Em Mokoto’ is misschien wel het mooiste nummer van Start Claning Cymbols. ‘Xerxes ‘19’ is dan weer zo’n track die we in de experimenteermodus van het trio kunnen plaatsen; vanuit een haast serene rust waarbij we zelfs vogeltjes op de achtergrond horen ontploft dit nummer in een soort van videogame-track.

Een album dat we op zijn minst divers kunnen noemen. Diverse muziekstijlen worden met elkaar gecombineerd waardoor we dit Britse trio echt in de experimentele hoek plaatsen. Folk, elektronische muziek maar ook de nodige psychedelica komt voorbij. Voor iedereen die af en toe iets wil luisteren dat buiten de traditionele paden treedt is dit een aanrader. Veel luisterplezier.

Alternative / Pop