2014-08-30 07:00:00 • 12 min lezen

X-Drive - Get Your Rock On

X-Drive – Get Your Rock On

Label: Frontiers

Eindoordeel: 8/10

Who’s who

De bio van de Amerikaanse band X-Drive leest een beetje als een who’s who van Amerikaanse rock en metal. Een meer nauwkeurige inspectie leert echter dat we hier niet met een supergroep te maken hebben, maar met een verzameling mannen die allemaal relaties hebben tot de Groten der aarde. Groten zoals Megadeth, Montrose en Led Zeppelin. Met de muziek van deze bands heeft ‘Get Your Rock On’ echter niet veel te maken en in die zin is de bio wel degelijk ietwat misleidend.

Debuut

De muziek op het debuut van deze band uit Los Angeles heeft namelijk erg veel raakvlakken met een andere band, namelijk met die van The Cult. Sterker nog: toen ik het eerste nummer voorbij hoorde komen was ik er heilig van overtuigd dat ik naar een nieuw album van deze band zat te luisteren. Wereldzanger Keith St. John is weliswaar geen Ian Astbury (al intoneert hij hier en daar wel eender), maar gitarist Jeremy Brunner heeft wel degelijk goed geluisterd naar hoe Cult-gitarist Billy Duffy een liedje bouwt. In die zin is dit album dus één groot feest van herkenning. Gelukkig is het niet ordinaire plagiaat wat hier gepleegd wordt en door er ook wat lichte Unruly Child en Whitesnake invloeden (met name in de tweede helft van de CD) doorheen te mixen krijgt X-Drive toch een beetje eigen smoel waardoor dit album prima op eigen benen kan staan.

Classic Rock

Ik heb met veel plezier naar ‘Get Your Rock On’ geluisterd en de redenen daarvoor zijn legio. Ten eerste zijn de liedjes gewoon af. Ook qua spel hebben we hoorbaar te maken met mannen die hun sporen in de muziek inmiddels wel verdiend hebben. Maar het is toch met name het algehele gevoel van te luisteren naar een nieuw album van The Cult wat maakte dat ik die stomme rockgrijns maar niet van mijn gezicht af wist te krijgen. De ballad ‘Fly Beyond The Angels’  en ‘Change Of Heart’ zijn me wat te zoetsappig (en passen ook eigenlijk helemaal niet), maar voor de rest scoren de songs hier stuk voor stuk een ruime voldoende. St. John is een rockzanger zoals ik ze niet vaak meer hoor en is de perfect match voor de rootsy mid-tempo hardrock van deze band. Ergo: gaat dit luisteren!

Eindoordeel: 8/10