2016-06-08 07:00:00 • 5 min lezen

Xeno & Oaklander - Topiary

Label : Ghostly Int. / Konkurrent Eindoordeel : 6,5

Het duo Xeno & Oaklander bracht deze week hun vijfde album uit, getiteld Topiary. Wederom nemen ze ons mee in hun interpretatie van synthpop en elektronica-muziek.

Het album is opgenomen in een analoge geluidsstudio Xeno & Oaklander wordt gevormd door de Frans/Noorse Liz Wendelbo en de Amerikaan Sean McBride. Er is inmiddels al behoorlijk wat werk verschenen dat zich het best laat omschrijven als analoge elektronica-muziek waardoor het geheel een wat minimalistisch en industrieel tintje krijgt. Ook Topiary wordt gekenmerkt door dit geluid, wat niet vreemd is want het album is opgenomen in de Clubhouse Studio (o.a. Tom Tom Club en Talking Heads) die bekend staat om zijn analoge synthesizers. Het geheel roep zo roept herinneringen op aan Electro-pop band uit het verleden als Depeche Mode, Kraftwerk en Visage vanwege het fluisterende zingen van Liz.

Industrieel klinkende Electro-pop en bombastische klinkende OST Topiary opent sterk met de single ‘Marble’ dat meteen het visitekaartje met het DNA van de band afgeeft; een synth-melodie à la Depeche Mode in hun 80’er jaren en de vocalen die op die ietwat fluisterende wijze door Liz Wendelbo vorm worden gegeven. Catchy en lekker om naar te luisteren. Opvallend zijn de instrumentale titelsong ‘Topiary’ en afsluiter ‘Topiary II’. Beide nummers zitten vernuftig in elkaar en laten horen hoe dit duo in staat is om spannende instrumentale synth-muziek te maken want beide nummers kunnen zo onder een spannende sci-fi film gemonteerd worden. ‘Chevron’ is ook een instrumentaal nummer, vol met samples en muzikale versieringen, dat zich prima als dance-track leent voor het clubcircuit. Bij het beluisteren van Topiary is dan ook de logische vraag wat nu feitelijk de sound is van dit duo? Want behoudens de zeer catchy single ‘Marble’ en de instrumentale nummers vertonen nummers als ‘Worlding World’, ‘Virtues And Vice’ en ‘Baroque’ veel overeenkomsten. Positieve uitschieter is ‘Palms’, dat als basis een strakke beat kent en waar gaandeweg elementen als de erg industrieel klinkende hi-hat aan wordt toegevoegd.

Eindoordeel Topiary is omgeven met een zweem van nostalgie en Electro-pop uit de jaren ’80. Het klinkt strak en industrieel behoudens de beide Topiary-nummers die het karakter hebben van een soundtrack van een science fiction film. De stem van Liz Wendelbo is aangenaam maar ze brengt weinig variatie aan waardoor het geheel wellicht wat monotoon overkomt. Verder is de speeltijd van een kleine 35 minuten wat aan de magere kant. Voor velen wellicht een eerste kennismaking van dit duo dat zijn thuisbasis in Brooklyn heeft. Veel luisterplezier.