2014-06-08 07:00:00 • 12 min lezen

Yamakata // Sonic Titan - UZU

Yamataka // Sonic Titan- UZU Label: ATPR / Paperbag records Eindoordeel: 8

Wanneer de naam Yakataka valt, denk je snel aan Japanners. Maar deze band uit Canada is een kunst collectief dat is gestart door Ruby Kato Attwood en Alaska B. De basis is om hun Aziatische kunstcultuur te vermengen met de westerse muziek. De cross-over is hierbij met progressieve rock, pop, heavy metal en Industrial muziek. Maar dit geldt ook voor de Boeddhistische filosofie met Manga, enigszins het Chinese Opera en Noh Theater. Als live band presenteren ze zich al rock act met een passende show.

De band kreeg al de Polaris Music Prize voor hun debuut album YM/ST in 2012, waardoor het vervolg grote verwachtingen schept. Dit vervolg album UZU werd eind vorig jaar al internationaal uitgebracht, maar zal nu ook in Nederland/ Europa fysiek verkrijgbaar zijn. Dit ter ondersteuning van hun Europese tour dat deze zomer van start gaat. De band zou een prima plek kennen op culturele festivals als reguliere rock events. Maar een datum zit voor Nederland nog niet in. Het album is zeker de moeite waard als je van progressieve rock houd. De stevige gitaren met, zware drums en een lichte zangeres stem die regelmatig uithaalt wordt in “Hall Of Mirrors” afgewisseld met een rappende “bridge”. De lichte piano muziek is te vinden bij het nummer “Seasickness 1&2”. Ondersteund door zee geluiden wordt en verbeeldend op het Oerol festival, wordt het vanzelf een kunst object. Wanneer de denderende drums aansluit gaat de zeeziekte van start. De cross over van Aziatische pop met de westerse progrock krijgt in het nummer “One” de ruimte tot experimenteren, inclusief gevarieerde instrumenten.