2015-05-04 07:00:00 • 3 min lezen

Yuri Honing Acoustic Quartet - Desire

Desire is de laatste van Yuri Honing en wijkt niet af van het bekende concept waaraan het kwartet al enkele jaren vasthoudt. Het ligt voor de hand de plaat als weinig verrassend af te doen; en toch, in alle opzichten zo goed dat het iedere kritische noot ten aanzien van verrassing, vernieuwing ,etc moeiteloos kan doorstaan. Het concept deugt gewoonweg.  De composities zijn qua stijl en uitvoering herkenbaar, desalniettemin blijft het boeiend. Razend knap hoe de toegankelijke melodielijnen ook na meerdere luisterbeurten blijven boeien. Dit is mede te danken aan de wijze waarop bassist (Gulli Gudmundsson) en drummer (Joost Lijbaart), door het strakke maar tegelijk ook zweverige samenspel vol variatie, aan de nummers net dat extraatje geven en het geheel naar een hoger niveau tillen en er extra diepte aan geven. Opvallend aan de stijl die al enige jaren wordt gehanteerd is het minimalistische karakter. Melodielijnen worden met de nodige variaties herhaald. Het pianospel (Wolfert Brederode) is sereen en neigt naar klassiek. Sober is wellicht nog de meest in aanmerking komende karakterisering, zonder ooit enig moment naar saai om te slaan. Dit viertal weet op intrigerende wijze de aandacht van de luisteraar te vangen en niet meer los te laten. Meeslepende composities, nauwgezet uitgewerkt en hoogstaand in hun verhaal, verwijzen naar diverse emoties welke eigen zijn aan het leven. Yuri Honing op tenor saxofoon klinkt ruimtelijk en groots, de uithalen zijn kenmerkend voor zijn huidiger spel. Het internationale succes van deze groep wekt geen verwondering. Musici van dit kaliber en een meesterwerkje als “Desire” staan garant voor succes en erkenning.